4. Változások a piacon

Mitől változhat meg a kereslet?

Vigyázzunk! A termék árának változása csak a keresett mennyiséget változtatja meg, a függvény egyes pontjai között mozgunk.
A keresleti függvény az alábbi tényezők hatására változhat meg, azaz növekedhet vagy csökkenhet a keresett mennyiség egy-egy ár mellett.

  • Az emberek ízlésének, szokásainak változása (divatváltozás). Pl. egy hatékony reklámkampány hatására sokkal többen mennek el „Ereszd El A Hajam” koncertekre, nő a rajongótábor, aminek hatására többen kezdik venni a CD-t is. Azaz a keresleti függvényünk jobbra, felfelé tolódik.

  • Az emberek jövedelmi helyzetének változása. Pl. általános gazdasági fellendülés következtében többet keresnek az emberek, a diákok is több zsebpénzt kapnak, így többen engedhetik meg maguknak, hogy a CD-t megvegyék.

  • Helyettesítő termék árának változása. Ha két termék képes ugyanazokat az igényeket kielégíteni, akkor azokat helyettesítő termékeknek nevezzük. Az „Ereszd El A Hajam” CD helyettesítője lehet pl. egy MP3 formátumú hanganyag, vagy más hasonló együttes zenéjét tartalmazó CD. Amennyiben ezek a helyettesítő termékek megdrágulnának, akkor az „Ereszd El A Hajam” együttes CD-jét többen vennék.

  • Kiegészítő termék árának változása. Azok a termékek, amelyeket együtt használunk – pl. CD és CD lejátszó – kiegészítő termékek. Amennyiben ezen kiegészítő termékek ára csökken, akkor növekedhet a kereslet az „Ereszd El A Hajam” CD iránt is.

Amikor a kereslet nő, az eredeti keresleti görbe eltolódik jobbra. Változatlan kínálat mellett az egyensúlyi ár növekedése miatt a termék magasabb áron kerül értékesítésre. Amikor a kereslet csökken, az eredeti keresleti görbe balra, lefelé tolódik. Változatlan kínálat mellett az egyensúlyi ár csökken, a termékek alacsonyabb áron kerülnek értékesítésre.

Mitől változhat meg a kínálat?

Vigyázzunk! A termék árának változása csak a függvényen való mozgást magyarázza. A kínálati függvény az alábbi tényezők hatására változhat meg, azaz növekedhet vagy csökkenhet a kínált mennyiség egy-egy ár mellett.

  • Költségek változása. Ha kevesebbe kerül a CD előállítási költsége, akkor többet tudnak a gyártók előállítani, mint korábban, azaz minden egyes ár mellett nagyobb mennyiséget hajlandók és képesek eladásra kínálni a forgalmazók.

  • Egyéb profitszerzési lehetőségek. A legtöbb gyártó több terméket is gyárt. Ha pl. az „Alternatív Sasok” nevű rockbanda CD-je iránt nő a kereslet, akkor az „Ereszd El A Hajam” CD gyártói lehet, hogy inkább a másik CD gyártására fordítják szűkös erőforrásaikat. Ez esetben csökken az „Ereszd El A Hajam” CD kínálata a piacon.

  • A jövőre vonatkozó várakozások. Ha az „Ereszd El A Hajam” együttes mondjuk átalakulása következtében megújulva játszik, akkor javulhatnak a CD eladási kilátások. A CD gyártói és forgalmazói ismét növelhetik kínálatukat a piacon.

Amikor a kínálat nő, az eredeti kínálati görbe eltolódik jobbra. Változatlan kereslet mellett a kínálat növekedés hatására az egyensúlyi ár alacsonyabb lesz.
Amikor a kínálat csökken, az eredeti kínálati görbe balra tolódik. Változatlan kereslet mellett a kínálat csökkenés hatására a termék magasabb egyensúlyi áron kerül értékesítésre.