Gazdálkodási alapismeretek a tudatos felnőtté válásért
Már az általános iskolás korosztály számára is fontos, hogy elkezdjenek a mindennapi pénzügyekről tanulni, kiemelten kezelve a gyakorlati feladatokat, praktikus megoldásokat - vallja Burger Angéla Erzsébet, a Debreceni Gönczy Pál Általános Iskola intézményvezetője. A szakember vezetőként és pedagógusként iskolája hetedik osztályos diákjaival tevékenyen részt vett a Pénziránytű Alapítvány által fejlesztett új, az általános iskolák 7-8. osztályos diákjainak szóló tankönyv és munkafüzet tesztelésében, a tankönyvírók felé folyamatos reflexiókkal segítve a fejlesztő munkát.
Mint már ismert, széleskörű szakmai összefogás eredményeként elkészült – és az iskolák számára a KELLO felületén már meg is rendelhető - a Pénziránytű Alapítvány gondozásában a „Küldetések a pénz világában” pénzügyi ismeretterjesztő tankönyv és munkafüzet, amely a pénzügyi-gazdasági ismeretek általános iskolai oktatásában kíván segítséget nyújtani, de jól használható például a 9. nyelvi előkészítő évfolyamokon vagy szakiskolai – szakközépiskolai oktatásban is. A most megjelent kiadványok "előzményei" és folytatásai az alapítvány tavalyi, a középiskolásoknak szóló „Iránytű a pénzügyekhez” című tankönyvének.
Az új tankönyvet még a készítés fázisában tesztelő debreceni szakember és iskolája két évtizedes hagyományt és gyakorlatot mondhat magáénak, amelynek során tantervükbe építve, alternatív és önkéntesen tanított tantárgy keretében szélesítették diákjaik pénzügyi-gazdasági ismereteit.
A hetedik évfolyamosok számára heti egy órában tartott gazdálkodási alapismeretek tantárgy célja volt, hogy a tanulók maguk fedezzék fel a gazdasági valóságot, az alapvető gazdasági jelenségeket és összefüggéseket szabad, kreatív gondolkodással, miközben megtapasztalják a személyes érintettséget és a „testre szabott”, érzelmi kapcsolatot is egy-egy szituációban - hangsúlyozza az igazgatónő.
A gazdálkodói, vállalkozói, pénzügyi ismereteket közvetítő program egyaránt bírja a szülők és a pedagógusok támogatását. Burger Angéla Erzsébet tapasztalatai szerint a tanulók nagyon élvezik az életszerű, gondolkodtató szituációkat, feladatokat. Mindehhez a tanárnő hiánypótlónak nevezte és nagy hasznát veszi a Pénziránytű Alapítvány tankönyvének és munkafüzetének, amely a hétköznapokhoz, a család mindennapjaihoz kapcsolódó praktikus példákkal segíti a hatékony munkát.
A szakember kiemelten fontosnak tartja az oktatásban a szemléletváltást, a rendszerbe szervezett tartalmi, módszertani, szervezeti megújulást, amelyhez elengedhetetlen a piacképes, gyakorlat-orientált tudás és kompetenciák megteremtése, a tudatos, új szemléletű diákok kinevelése, akik nyitottak a világra, a gazdasági folyamatokra. A debreceni iskolában olyan "kis vállalkozókat” képeznek, akik saját kiskertet művelnek, palántákat nevelnek az üvegházban, karácsonyi kézműves vásárt rendeznek, miközben környezettudatosak és kiemelten odafigyelnek az energiafogyasztásra is.
A haladó szemléletű oktatás tanári - nevelői felkészültséget, holisztikus szemléletet, rendszerben gondolkodást, a szervezeti kultúra fejlesztését, megújítását, új pedagógiai módszereket igényel. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor sajátos partnerséget teremt a tanár és a diákok között - számol be a tapasztalatokról Burger Angéla Erzsébet. Hozzátéve, hogy nem mellékesen a tanulók is nagyon kedvelik az új típusú tanulást és szerepkört, megélik a gazdálkodó-vállalkozó szemléletet, amelynek során jól jár a tehetséges, és a lassabban haladó diák is, de leginkább azok a jövőbeni háztartások, akiknek tagjai már ilyen tudatos pénzügyi, gazdasági gondolkodásmóddal rendelkeznek.