Újabb sikeres évet zárt a Pénziránytű Iskolahálózat

2018. augusztus 1.
 

Júniusban a Pénziránytű Iskolahálózat tagjai online kérdőív segítségével számoltak be az elmúlt tanévben megvalósult pénzügyi nevelési programjaikról. A válaszadó intézmények több mint 90 százaléka biztosította a pénzügyi-gazdasági ismeretek tanórai keretek közötti oktatását, de az Alapítvány tankönyveit használó intézmények aránya is meghaladja a 80 százalékot.

Az Alapítvány középiskolai hálózata az elmúlt tanévben másfélszeresére bővült, így a tagok száma már megközelíti a 250-et. A hálózathoz újonnan és régebben csatlakozó intézmények közös jellemzője, hogy elkötelezettek diákjaik pénzügyi nevelése iránt. Ennek jegyében legalább négy program megvalósítását vállalták erre a tanévre, például, hogy beépítik tanórán vagy azon kívül a pénzügyi-gazdasági ismeretek oktatását a tanterveikbe, használják az Alapítvány tankönyveit vagy részt vesznek a Pénz7-en, az Alapítvány tanárképzésein, illetve a Pénziránytű által szervezett egyéb programokon, pályázatokon.

A tagok az év végi beszámolókban az adott évre vonatkozó vállalások teljesítéséről adnak tájékoztatást, valamint értékelik az iskolahálózat számára kínált lehetőségeket. Az idei tanév értékelése júniusban, egy online kérdőív kitöltésével zajlott.

A kérdőívet túlnyomó többségben a téma iránt elkötelezett szaktanárok töltötték ki, de akadtak intézményvezetők, intézményvezető helyettesek is a válaszadók között. Az előző tanévhez hasonlóan idén is a két leggyakrabban teljesített vállalás a pénzügyi-gazdasági ismeretek tanórai keretek közötti oktatásának biztosítása, és a pénzügyi-gazdasági neveléssel kapcsolatos feladatok éves munkatervbe történő illesztése volt (91, illetve 88 százalék). A válaszadó tagintézmények 85 százaléka csatlakozott a 2018-as Pénz7 programsorozathoz, 83 százalékuk pedig tanórai keretek között használja az Alapítvány tankönyveit, amely ugyancsak figyelemre méltó eredmény.

A megvalósult pályázatok, programok közül a válaszadók a workshopokat és a Kiemelt Pénziránytű Iskola cím elnyerésének lehetőségét értékelték a legmagasabbra, de alapvetően minden programot jónak és folytatandónak tartanak. Az egyes projektek értékelésénél kiderült, hogy a tanév végén kiírt lehetőségeket, a Pénziránytű Digitális Nyári Akadémia részvételt és a Pénzre váltható tudás projektnapokat valamivel kevésbé ismerték a kitöltők.

Az Alapítvány az iskolahálózat tagjai számára különféle kommunikációs csatornákon keresztül ad tájékoztatást az aktuális hírekről, lehetőségekről. Az elmúlt tanévben kiküldött hírlevelek és értesítő e-mailek gyakoriságával és tartalmával voltak a leginkább elégedettek, ezek voltak a fő hírforrásaik.

Az intézmények a kérdőívben a zárt kérdések mellett javaslatokat, ötleteket írhattak a jövőre nézve a pénzügyi nevelés további kiterjesztésével, valamint a pályázati és egyéb lehetőségekkel kapcsolatban - ezeket az Alapítvány a következő tanév szakmai programjának kidolgozásánál lehetősége szerint figyelembe veszi. A nyitott kérdésre a válaszadók nagy része köszönetét fejezte ki az Alapítvány és az iskolahálózat tevékenységével kapcsolatban, amelyek közül néhányat szeretnénk az alábbiakban megosztani:

"Egyébként csak köszönet és hála illeti meg részemről az Önök áldozatkész, pontos és precíz munkáját." (Budapest)

"Nagyon jók a programok, továbbra is legyenek." (Budapest)

"Az Alapítvány által szerkesztett, kiadott Iránytű a pénzügyekhez tankönyvet több osztályban használják a kollégák, nem csak a vállalkozási és pénzügyi ismeretek tantárgy keretei között, hanem az iskolánk jellegéből adódóan a pénzügyi alapismeretek tantárgy keretein belül is. A tankönyv kifejezetten diákcentrikusan ismerteti meg a tanulókat az alapvető pénzügyi ismeretekkel, amelyek mára nélkülözhetetlenek a mindennapokban."   ... "Mindenképpen várjuk a következő tanévben a folytatást, köszönjük az eddig nyújtott segítséget! Sok sikert kívánunk a munkájukhoz!" (Debrecen)

"A meglévő programok maximális lehetőséget biztosítanak a tanulók pénzügyi tudatosságának fejlesztésére, hozzáállásuk formálásához." (Győr)