December 2-án tartottuk a Pénziránytű Tanárklub első foglalkozását, melyen minden várakozásunkat felülmúlóan közel 80 pedagógust fogadhattunk. A november közepén megrendezett online workshophetünk előadásain foglalkoztunk a generációk fizetési szokásaival, így a tanárklubon a pedagógiai megközelítésre helyeztük a hangsúlyt. Az első alkalom tapasztalatai, az interaktív online klubon részt vett pedagógusok visszajelzései alapján pedig a jövőbeli programok is körvonalazódnak.
A pedagógusok közötti tudásmegosztás, közvetlen kapcsolattartás és a szakmai, módszertani jó gyakorlatok bemutatása érdekében már régóta terveink között szerepelt egy olyan fórum kialakítása, mely a frontális, előadás típusú kommunikáció helyett teret ad az ország különböző területein dolgozó, eltérő helyzetben lévő pedagógusok közötti kapcsolat létrehozására, erősítésére is. Első, pilot foglalkozásunk alkalmával egy nagyon aktuális témát jártunk körül: a Digitális bennszülöttek és bevándorlók – feloldhatatlan ellentétek? – címmel meghirdetett tanárklubon a generációk közötti különbségek gyökerét és a diákok motiválhatóságának problémáit boncolgattuk.
A Tanárklub első részében prezentációval támogatott moderált beszélgetés során kaphattak a részvevők betekintést az egymás mellett élő hat generáció gondolkodásának, életstratégiájának és értékrendjének alapvető különbségeibe, majd a motivációkutatás Z generációra is vonatkozó eredményeit foglaltuk össze. Megkerestük a választ arra, hogyan motiválható a jelenleg iskolapadot koptató Z generáció, milyen feltételek megteremtésével lehet önállóságukat, alkotóképességüket és belső motivációjukat felébreszteni. A foglalkozás második részében a résztvevők kiscsoportokban beszélhettek meg a hétköznapi oktatómunkában gyakran előforduló, a diákok motiváltságával, bevonásával kapcsolatos problémás eseteket. Célunk az volt, hogy a csoportokban indukált beszélgetés során a résztvevők megoszthassák egymással jó gyakorlataikat, gondolataikat, melyeket a plenáris térben a többi csoportnak is bemutathattak. A prezentáció, a motiváció mérésével kapcsolatos segédanyagok és a megbeszélt esetek elérhetők és megtekinthetők honlapunkon a Tanárklub információs oldalán.
A foglalkozáson közel 80 általános- és középiskolai tanár tisztelt meg minket jelenlétével, ötleteivel, gondolataival, s a legtöbben elégedettségi kérdőívünk kérdéseire is válaszoltak. Pilot tanárklubunk legfontosabb tanulsága, hogy óriási szükség van egy ilyen fórumra, de természetesen a pedagógusok igényei, motivációi, elvárásai – pontosan ugyanúgy, mint diákjaink esetében – lényegesen eltérhetnek egymástól. A visszajelzések ezért is olyan értékesek számunkra, mert így tudunk a leginkább alkalmazkodni a differenciált igényekhez.
„Nagyon jó kezdeményezésnek tartom a Tanárklubot. Fontos, hogy a különböző életkorú és iskolatípusba járó gyerekeket tanító kollégákként megismerjünk egymást, tapasztalatokat cseréljünk, illetve módszertani "készletünket" bővítsük.”
A szervezéssel és a klub szakmai, tartalmi kínálatával kifejezetten elégedettek voltak a résztvevők, ugyanakkor a pedagógusok 13%-a szeretett volna több szakmai információt hallgatni előadás formájában, míg a részvevők hatoda az interaktív esetmegbeszéléseknek adna nagyobb teret.
Vegyesek voltak a vélemények, hogy pénzügyi-gazdasági témájú vagy inkább módszertani, illetve előadásjellegű vagy inkább kiscsoportos interaktív megbeszélést szeretnének a jövőben a résztvevők, de gyakorlatilag mindegyikre óriási igény mutatkozott.
„Remek volt a mai alkalom, egy picit több idő jó lett volna a csoport vélemények egyeztetésére. Nagyon hasznos volt eddig minden "Pénziránytű"-s módszertani "képzés".”
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mely módszertani témák iránt érdeklődnek a tanárok a leginkább, s egyértelműen a projektoktatás és a gamification, játékosítás volt a két befutó módszertani terület. Az idei tanév tanárklubjainak szervezésekor azt tervezzük tehát, hogy elhozzuk ezen téma szakértőit, s az ő jó gyakorlataikon keresztül mutatjuk meg, hogy lehet a hatékony, gyakorlatias pénzügyi nevelés érdekében is felhasználni a mindennapi oktató munkában.
Köszönjük, hogy bizalmat szavaztatok nekünk, s 10-ből 9-en legközelebb is szívesen csatlakoznátok a Tanárklubhoz. Ha kíváncsi lettél volna a Digitális bennszülöttek és bevándorlók – feloldhatatlan ellentétek? – címmel meghirdetett klubfoglalkozásunkra, de nem volt alkalmad részt venni, a szakmai háttéranyagokat megtalálod honlapunk Tanárklub oldalán. Ha szívesen eljönnél következő, várhatóan a félévzárás után, február elején megrendezésre kerülő rendezvényünkre, a részletekkel kapcsolatban figyeld Facebook oldalunkat és honlapunkat: https://www.penziranytu.hu/tanarklub