Pénzügyi személyiség kutatási jelentés régi

KUTATÁSI MÓDSZEREK ÉS EREDMÉNYEK

EGYEDÜLÁLLÓ PÉNZÜGYI SZEMÉLYISÉGTESZT

A Pénziránytű Alapítvány céljai:

  • a pénzügyi szemléletformálás,
  • kézzelfogható, gyakorlati ismeretek nyújtása a mindennapi pénzügyi tervezéshez.

Módszer: játékos, interaktív, modern technika lehetőségeit felhasználó ismeretátadás.

Egyik ilyen eszköz: a honlapunkon (www.penziranytu.hu) megjelent, Magyarországon egyedülálló, pénzügyi személyiséget vizsgáló önismereti kérdőív. A kitöltők megismerhetik saját pénzügyi szokásaikat, erősségeiket, gyengeségeiket.

A teszt kidolgozója dr. Németh Erzsébet szociál-pszichológus, egyetemi tanár, az Állami Számvevőszék pénzügyi kultúra munkacsoportjának vezetője.

 

A TESZT BEMUTATÁSA

36 kérdés, melyekre a kitöltők egytől ötig terjedő skálán válaszolhatnak – attól függően, hogy az adott állítást mennyire tartják jellemzőnek magukra.

  • Olyan kérdésekre kell válaszolniuk, mint például:„Előfordul, hogy egy nagyobb bevásárlás során többet költök, mint terveztem”;„Készítek uzsonnát, hogy ne a büfében vásároljunk”;
  • „A sárga csekkek a sírba visznek”

 

 

DIMENZIÓK ÉS SZEMÉLYISÉGPROFIL

A válaszokat a teszt hat személyiségdimenzió mentén értékeli; így rajzolódik ki a kitöltő személyiség profilja.

A hat dimenzió:

  • Pénzügyi tervezés,
  • Takarékosság,
  • Szorgalom,
  • Mértéktartás,
  • Pénzügyi tudatosság,
  • Árérzékenység.

 

 

AZONNALI ÉRTÉKELÉS ÉS TANÁCSADÁS

  • A kitöltés után azonnal látható az elért eredmény és az értékelés.
  • Az egyes dimenziókban elért pontszámai alapján a válaszadó tanácsokat, tippeket, esetleg bátorítást is kaphat a további fejlődéshez. A teszt segítségével egyéni, személyre szabott pénzügyi akcióterv alakítható ki.

 

RENDKÍVÜL SOK ÉRVÉNYES TESZT

A teszt iránt igen jelentős érdeklődés mutatkozott: a bemutatkozás után két héttel mintegy 3 000 felhasználó töltötte ki a Pénziránytű Alapítvány honlapján a tesztet.

Szinte egyáltalán nem találtunk érvénytelenül kitöltött kérdőívet – szinte mindenki, mind a 36 kérdésre őszintén válaszolt. Ez egy önkitöltős web-es kérdőív esetén egyedülálló eredmény.

3 139 kitöltött kérdőívből érvényes: 3 088.

 

PÉNZÜGYI TUDATOSSÁG ÉS SZORGALOM

  • A tudatosság, valamint a dolgosság olyan tulajdonságok, amelyek pozitívan jelzik előre a személy pénzügyi kultúrájának szintjét.
  • Akik a pénzügyi tudatosság dimenzióban magas pontszámot értek el, azok általában nemcsak jobban tervezik és tartják kézben a pénz-ügyeiket, de mértékletesebbek, jobban képesek takarékoskodni és beosztani a pénzüket, mint az átlag.

 

 

 

SPÓROLÁS ÉS KÜZDELEM A PÉNZNYELŐK ELLEN

  • A takarékosság és az árérzékenység magas szintje nem jelentette azt, hogy a válaszolók ellent tudnak állni a pénznyelők csábításának, illetve, hogy tudatosan kezelik a pénzügyeiket.
  • A válaszadók többsége a mértéktartásra kapta a legkevesebb pontszámot.
  • Következtetés: a fogyasztói társadalom impulzusainak nehezen tudunk ellenállni, és gyakran veszünk meg olyasmit, amit akciósan, vagy vonzó marketing módszerekkel kínálnak.

 

 

A LEGMEGOSZTÓBB ÁLLÍTÁSOK

A legmegosztóbb állítások a következők voltak:

  • Ha több pénzre van szükségem, pluszmunkát vállalok.
  • Készítek uzsonnát, hogy ne a büfében vásároljunk.
  • Mindig van elég megtakarításom a váratlan kiadásokra.

Minél inkább igaznak érzi magára valaki a fenti három állítást, annál inkább pozitív a megítélése a pénzügyi személyiség szempontjából.

 

SZEMÉLYISÉGDIMENZIÓK A KUTATÁS ALAPJÁN

A kérdőívben szereplő állításokra faktoranalízist futtatunk le.

Az eredmények alapján az alábbi dimenziók keletkeztek.

 

 

A DIMENZIÓK JELLEMZŐI

Kispénzű, beosztók. Gondjaik vannak a pénzügyeik intézésével, adósságokkal is küzdenek, ugyanakkor igyekeznek beosztani a pénzüket. Gyűjtögetők. Kihasználják az akciókat és igyekeznek mindent felhalmozni. Amikor rendet raknak, rádöbbennek, mennyi felesleges holmival rendelkeznek. Egy-egy bevásárlás során általában több mindent vesznek, mint amit elterveztek.
Pénznyelők. A rövid távú célok dominálnak, szeretnek szórakozni, ami tetszik nekik, azt azonnal megveszik, szeretnek vásárolni, és gyakran jutalmazzák meg magukat. Tervezők. Megtervezik, hogy mit szeretnének vásárolni.
A rend értéket teremt. Számon tartják a kiadásaikat, pontosan tudják, mikor és mennyi pénz áll a rendelkezésükre, rendet tartanak a háztartásukban, vásárlás előtt végig gondolják, hogy mire van szükségük. Egyszer hopp, másszor kopp. Spórolósok, akik időnként pénzszórók.
Árérzékenyek. Vásárlás előtt összehasonlítják az árakat, sokáig válogatnak, mindennek tudják az árát, nehezen válnak meg dolgaiktól. Dolgosak. Központi szervező elvük a munka, értékelik a megszerzett jövedelmet. Megítélésük egyértelműen pozitív.
  Nem tudják kézben tartani a pénzügyeiket. A kezükből kifolyik a pénz. Meglepődnek, mennyit kell fizetniük a kasszánál, mindent meg kívánnak adni a gyermekeiknek.

 

KÖVETKEZTETÉSEK

A kutatás legfontosabb tanulsága:

  • Az egyének tehetnek azért, hogy jobban boldoguljanak. A tervezés, a hosszú távú szemlélet, a pénz megítélése az érte elvégzett munkán keresztül mind-mind pozitívak a pénzügyi személyiség szempontjából.
  • A pénzügyi kultúra fejlesztésének legeredményesebb módja, ha a tudatosságot helyezzük a jövőbeni kutatások és programok középpontjába.