KUTATÁSI MÓDSZEREK ÉS EREDMÉNYEK
EGYEDÜLÁLLÓ PÉNZÜGYI SZEMÉLYISÉGTESZT
A Pénziránytű Alapítvány céljai:
- a pénzügyi szemléletformálás,
- kézzelfogható, gyakorlati ismeretek nyújtása a mindennapi pénzügyi tervezéshez.
Módszer: játékos, interaktív, modern technika lehetőségeit felhasználó ismeretátadás.
Egyik ilyen eszköz: a honlapunkon (www.penziranytu.hu) megjelent, Magyarországon egyedülálló, pénzügyi személyiséget vizsgáló önismereti kérdőív. A kitöltők megismerhetik saját pénzügyi szokásaikat, erősségeiket, gyengeségeiket.
A teszt kidolgozója dr. Németh Erzsébet szociál-pszichológus, egyetemi tanár, az Állami Számvevőszék pénzügyi kultúra munkacsoportjának vezetője.
A TESZT BEMUTATÁSA
36 kérdés, melyekre a kitöltők egytől ötig terjedő skálán válaszolhatnak – attól függően, hogy az adott állítást mennyire tartják jellemzőnek magukra.
- Olyan kérdésekre kell válaszolniuk, mint például:„Előfordul, hogy egy nagyobb bevásárlás során többet költök, mint terveztem”;„Készítek uzsonnát, hogy ne a büfében vásároljunk”;
- „A sárga csekkek a sírba visznek”
DIMENZIÓK ÉS SZEMÉLYISÉGPROFIL
A válaszokat a teszt hat személyiségdimenzió mentén értékeli; így rajzolódik ki a kitöltő személyiség profilja.
A hat dimenzió:
- Pénzügyi tervezés,
- Takarékosság,
- Szorgalom,
- Mértéktartás,
- Pénzügyi tudatosság,
- Árérzékenység.
AZONNALI ÉRTÉKELÉS ÉS TANÁCSADÁS
- A kitöltés után azonnal látható az elért eredmény és az értékelés.
-
Az egyes dimenziókban elért pontszámai alapján a válaszadó tanácsokat, tippeket, esetleg bátorítást is kaphat a további fejlődéshez. A teszt segítségével egyéni, személyre szabott pénzügyi akcióterv alakítható ki.
RENDKÍVÜL SOK ÉRVÉNYES TESZT
A teszt iránt igen jelentős érdeklődés mutatkozott: a bemutatkozás után két héttel mintegy 3 000 felhasználó töltötte ki a Pénziránytű Alapítvány honlapján a tesztet.
Szinte egyáltalán nem találtunk érvénytelenül kitöltött kérdőívet – szinte mindenki, mind a 36 kérdésre őszintén válaszolt. Ez egy önkitöltős web-es kérdőív esetén egyedülálló eredmény.
3 139 kitöltött kérdőívből érvényes: 3 088.
PÉNZÜGYI TUDATOSSÁG ÉS SZORGALOM
-
A tudatosság, valamint a dolgosság olyan tulajdonságok, amelyek pozitívan jelzik előre a személy pénzügyi kultúrájának szintjét.
-
Akik a pénzügyi tudatosság dimenzióban magas pontszámot értek el, azok általában nemcsak jobban tervezik és tartják kézben a pénz-ügyeiket, de mértékletesebbek, jobban képesek takarékoskodni és beosztani a pénzüket, mint az átlag.
SPÓROLÁS ÉS KÜZDELEM A PÉNZNYELŐK ELLEN
-
A takarékosság és az árérzékenység magas szintje nem jelentette azt, hogy a válaszolók ellent tudnak állni a pénznyelők csábításának, illetve, hogy tudatosan kezelik
a pénzügyeiket.
-
A válaszadók többsége a mértéktartásra kapta a legkevesebb pontszámot.
-
Következtetés: a fogyasztói társadalom impulzusainak nehezen tudunk ellenállni, és gyakran veszünk meg olyasmit, amit akciósan, vagy vonzó marketing módszerekkel kínálnak.
A LEGMEGOSZTÓBB ÁLLÍTÁSOK
A legmegosztóbb állítások a következők voltak:
- Ha több pénzre van szükségem, pluszmunkát vállalok.
- Készítek uzsonnát, hogy ne a büfében vásároljunk.
- Mindig van elég megtakarításom a váratlan kiadásokra.
Minél inkább igaznak érzi magára valaki a fenti három állítást, annál inkább pozitív a megítélése a pénzügyi személyiség szempontjából.
SZEMÉLYISÉGDIMENZIÓK A KUTATÁS ALAPJÁN
A kérdőívben szereplő állításokra faktoranalízist futtatunk le.
Az eredmények alapján az alábbi dimenziók keletkeztek.
A DIMENZIÓK JELLEMZŐI
Kispénzű, beosztók. Gondjaik vannak a pénzügyeik intézésével, adósságokkal is küzdenek, ugyanakkor igyekeznek beosztani a pénzüket. | Gyűjtögetők. Kihasználják az akciókat és igyekeznek mindent felhalmozni. Amikor rendet raknak, rádöbbennek, mennyi felesleges holmival rendelkeznek. Egy-egy bevásárlás során általában több mindent vesznek, mint amit elterveztek. |
Pénznyelők. A rövid távú célok dominálnak, szeretnek szórakozni, ami tetszik nekik, azt azonnal megveszik, szeretnek vásárolni, és gyakran jutalmazzák meg magukat. | Tervezők. Megtervezik, hogy mit szeretnének vásárolni. |
A rend értéket teremt. Számon tartják a kiadásaikat, pontosan tudják, mikor és mennyi pénz áll a rendelkezésükre, rendet tartanak a háztartásukban, vásárlás előtt végig gondolják, hogy mire van szükségük. | Egyszer hopp, másszor kopp. Spórolósok, akik időnként pénzszórók. |
Árérzékenyek. Vásárlás előtt összehasonlítják az árakat, sokáig válogatnak, mindennek tudják az árát, nehezen válnak meg dolgaiktól. | Dolgosak. Központi szervező elvük a munka, értékelik a megszerzett jövedelmet. Megítélésük egyértelműen pozitív. |
Nem tudják kézben tartani a pénzügyeiket. A kezükből kifolyik a pénz. Meglepődnek, mennyit kell fizetniük a kasszánál, mindent meg kívánnak adni a gyermekeiknek. |
KÖVETKEZTETÉSEK
A kutatás legfontosabb tanulsága:
- Az egyének tehetnek azért, hogy jobban boldoguljanak. A tervezés, a hosszú távú szemlélet, a pénz megítélése az érte elvégzett munkán keresztül mind-mind pozitívak a pénzügyi személyiség szempontjából.
- A pénzügyi kultúra fejlesztésének legeredményesebb módja, ha a tudatosságot helyezzük a jövőbeni kutatások és programok középpontjába.
Csatolmány | Méret |
---|---|
![]() | 1.2 MB |