A kereskedelmi bank (hitelintézet) bankszámlát a velünk kötött szerződés alapján nyit. Így az előzőekben meghozott döntés után felkeressük a kiválasztott bank egyik fiókját. A számlanyitáshoz és kártyaigényléshez ki kell tölteni néhány nyomtatványt, és be kell mutatni bizonyos dokumentumokat, általában a személyi-, vagy személyazonosító igazolványt. Ezen kívül aláírás-mintát is fognak kérni tőlünk. Ez elsősorban a mi érdekünk, hiszen így védve vagyunk attól, hogy más jogosulatlanul használja a mi pénzünket. (Bár még nem elterjedt, de a jogszabályok lehetővé teszik az elektronikus bankszámlanyitást, így az elektronikus ügyintézést is.)
A bankszámla szerződés, illetve a szerződés részét képező általános szerződési vagy üzleti feltételek főbb pontjai az alábbiak:
-
Kik a szerződő felek?
-
A számlanyitás dátuma.
-
Ki rendelkezhet a számla felett?
-
Hogyan adhatunk a banknak a folyószámláról teljesítendő megbízásokat?
-
A számlatulajdonost megillető kamatok.
-
A hitelintézet által felszámítandó díjak és jutalékok.
-
A hitelintézet felelőssége.
A folyószámla azonosítása a bankszámlaszámmal, vagy másik nevén a pénzforgalmi jelzőszámmal történik. Ez belföldön egy 24 (3x8) karakterből álló számsorozat, amely tartalmazza a hitelintézet azonosítóját, valamint az ügyfélszámla azonosítót és speciális ellenőrző számjegyeket. (Az ellenőrző számjegyek a biztonságot szolgálják, mert egy esetleges számelírás esetén a számítástechnikai rendszerek segítségével kiszűrhető a tévedés.)
Külföldi fizetés esetén a nemzetközi pénzforgalomban használatos nemzetközi bankszámlaszámra (az ún. IBAN), és emellett bankunk nemzetközi azonosítójára (SWIFT-kód) is szükségünk van. Ezen adatokat a bank a számlanyitáskor köteles velünk tudatni.
Amennyiben eldöntöttük, hogy szeretnénk elektronikus banki szolgáltatásokat is igénybe venni, akkor erre vonatkozóan külön elektronikus szolgáltatásokra vonatkozó megállapodást kell kötnünk a bankunkkal. (Ezen szolgáltatásokat a lecke e-banking részében tárgyaljuk.