Warren Buffet szerint gyermekeink pénzügyi nevelésével nem szabad megvárnunk, míg tizenévesen megkapják az első zsebpénzüket vagy keresetüket. Már óvodás és kisiskolás korban jelentős mértékben fejleszthető több olyan alapkészség, amely kapcsolódik a későbbi pénzügyi viselkedésformákhoz. A gyerekek pénzügyi tudatosságának fejlesztését érdemes minél korábban játékosan elkezdeni, ehhez nyújt remek lehetőséget új társasjátékgyűjteményünk, a Suska és Zsozsó a Hőssuliban, melyet a Pénziránytű Iskolahálózat általános iskolái és az érdeklődő óvodák a készlet erejéig ingyenesen igényelhetnek.
A Cambridge-i Egyetem egyik tanulmánya szerint a gyerekek már képesek megérteni bizonyos alapvető pénzügyi fogalmakat három- és négyéves koruk között. Hétéves korukra pedig jellemzően kialakulnak a jövőbeli pénzügyi magatartást befolyásoló alapvető elképzeléseik. A szülőknek és részben az óvodapedagógusoknak, tanítóknak tehát igen nagy szerepe van már óvodás és kisiskolás korban is a későbbi pénzügyi tudatosság megalapozásában, a pénzügyi személyiség fejlesztésében.
A kisgyerekek eleinte szociálisan tanulnak, ami azt jelenti, hogy a környezetükben látott szokásokat képezik le. A papás-mamás, boltos, orvosos játékok közben gyakorolják mindazt, amit a szüleikkel, a nevelőikkel közösen megélt helyzetekből leszűrnek. A fent említett tanulmány szerint tananyag jellegű pénzügyi ismeretekkel ezért 8-9 éves kor előtt nem érdemes terhelni a kicsiket, de pénzügyi szokásaik, attitűdjük, magatartásuk formálása már jóval korábban elkezdődhet. A későbbi pénzügyi döntési szituációkra fel lehet készíteni a gyerekeket azzal, hogy ne csak halljanak a tudatos vásárlási, megtakarítási, pénzügyi tervezési folyamatokról, hanem meg is tapasztalják azokat – akár egy jó fejlesztőjáték révén.
A „Suska és Zsozsó a Hőssuliban” társasjáték gyűjtemény az 5-8 éves gyerekek tudatos döntéshozatalhoz szükséges készségeit fejleszti. A társasjáték négy izgalmas játékával a gyerekek a tudatos tervezésről, a pénz értékéről, az okos pénzgyűjtés fortélyairól és a tudatos vásárlás alapjairól szerezhetnek játszva ismereteket.
A Terv című játék a memóriát és az együttműködési készséget is fejleszti. Fő célja, hogy a gyerekek megértsék a tervezés szükségességét. A játék kapcsán pedig érdemes beszélgetni a gyerekekkel a pazarlás elkerülésének és a bevásárlólista szükségességének fontosságáról. A Dolgom van című játékban a pénzkereset kerül előtérbe, hiszen tudjuk, hogy csak úgy szerezhetünk meg valamit, ha meg tudjuk venni. A fantáziát és mozgást is fejlesztő játék során a gyerekek megtanulhatják, hogy a pénzért meg kell dolgozni, ezzel együtt megismerhetik a pénz értékét, és szembesülhetnek vele, hogy a termékeknek különböző ára van. Az Arany Vonat a finommotorikát és a logikus döntéshozatalt is fejlesztő játék, melynek célja, hogy a gyerekek úgy hozzanak döntéseket, hogy a lehető legtöbb „kincset”, azaz érmét gyűjtsék össze a parti végéig az általuk kiszínezett pályán. A Kirakodóvásárban pedig a tudatos vásárlás és a takarékos gazdálkodás kerül előtérbe egy izgalmas lapcserélős kártyajáték révén.
A Pénziránytű Iskolahálózat általános iskolái és az érdeklődő óvodák a készlet erejéig ingyenesen igényelhetik a Suska és Zsozsó a Hőssuliban játékgyűjteményt ezen a linken: https://online-kerdoiv.com/index/v/h/suskaeszsozso