Kedves Szülők! Tippeljék meg, hogy tíz négyéves gyermek közül, hány képes 15 percig türelmesen várni egy pille-cukor társaságában, ha megígérik neki, hogy ha nem eszi meg, kap még egyet.
A stanfordi egyetem „Nagy mályvacukor teszt” néven elhíresült kísérlete azt vizsgálta, hogy négyéves kisgyerekek mennyire képesek hosszabb távon gondolkodni, és egy távolabbi cél érdekében lemondani az éppen aktuális vágyaik azonnali teljesítéséről, illetve ez miképpen befolyásolja a későbbi életüket, jóllétüket.
A gyerekeket egy szobába vezették, ahol egy asztalon egy tál volt, benne egy szem finom pillecukor. A gyerekeknek azt mondta a kísérletvezető, hogy most el kell mennie egy rövid időre, és ha visszajön, ad még egy cukorkát, ha a kisgyerek kibírja, hogy addig nem eszi meg a kikészítettet.
A gyerekek viselkedését rejtett kamarával figyelték, míg a vizsgálatvezető mintegy 15 perc után visszatért. Volt, aki azonnal megette a cukorkát, volt, aki némi vívódás után ette meg. Volt, aki komoly önuralmat tanúsítva, végig a cukorkán tartva a szemét, nagy erőfeszítések árán, de végül kibírta, hogy ne egye meg. És voltak olyan gyerekek, akik játékkal terelték el a figyelmüket, és szintén nem ették meg a cukorkát.
A stanfordi egyetem kutatói a hatvanas években végezték el először a „marshmellow tesztet”, aztán 18 évig nyomon követték a kísérletben részt vevő gyerekek életét, s megállapították: azok a gyerekek, akiknek megvolt a képességük, hogy kivárják a második cukorkát, sikeresebbek voltak az iskolában, boldogabbak, elfogadottabbak az életben. Ezek a gyerekek jobban tudtak takarékoskodni, hosszabb távú célokat kitűzni, és azokat megvalósítani. A „nagy mályvacukor teszt” végül is a pénzügyi kultúra és sikeresség egyik legjobb előrejelzőjének bizonyult.
De térjünk vissza legelső kérdésünkre! Valójában tízből hét gyerek sikeresen megszerezte a második cukorkát. Volt, aki kicsit megkóstolta, megnyalogatta az édességet, de a gyerekek többsége hősisen ellenállt az azonnali megevés kísértésének. Fontos tanulság, hogy gyermekeink képesek egy későbbi cél érdekében ellenállni az azonnali vágykielégítésnek, s a jutalom nem csak tárgyi, hanem lelki is, hiszen joggal érezhetik, hogy ügyesek voltak. Gyermekeink nevelésében tehát nem kell minden kérést azonnal teljesíteni, mondhatunk nemet, kérhetünk türelmet. A gyerekek legtöbbje képes egy kicsit várni, miközben olyat tanul, amely egész életében segíti a pénzügyi tervezésben és takarékoskodásban.
Walter Mischel pszichológus úgynevezett Nagy mályvacukor tesztje.
Stanford University, késői 60-as és korai hetvenes évek.