Az ár szerepe, hogy a szűkösen rendelkezésre álló termékek és szolgáltatások elosztását segítse. A pénzben kifejezett ár tükrözi a termékek, szolgáltatások megszerzésének és előállításának haszonáldozatát, mely egyben információ mind a fogyasztó, mind a termelő számára. A magas ár azt jelzi, hogy az illető termék vagy szolgáltatás relatíve szűkösebb, mint az alacsonyabb árú termék vagy szolgáltatás.
Az ár ösztönző is, hiszen a fogyasztókat kevesebb fogyasztásra (vagy több pénz szerzésére) ösztönzi, míg a termelőket több termék, szolgáltatás előállítására készteti. A megdrágult terméket kevesebben fogják megvenni mint korábban, és lesznek, akik más termékkel helyettesítik.
Az elosztás a piaci mechanizmus segítségével valósul meg. A túlkereslet és a túlkínálat jelzi az egyensúlytól, az optimális elosztástól való eltérést. Az alkalmazkodás az ár és a termék mennyiségének változásával történik. A piac szereplői érdekeiket követve hozzák döntéseiket és vesznek részt az erőforrások elosztásának optimalizálásban.