A fogyasztóvédelem fontos állami feladat, amelyet jelenleg (2012) a Nemzetgazdasági Minisztérium irányít. Feladata, hogy
kidolgozza és jóváhagyásra a Kormány elé terjessze a fogyasztóvédelmi politika koncepcióját, javaslatot tegyen a megvalósítás szervezeti és intézményi feltételeire,
intézkedéseket tesz, illetve kezdeményez a fogyasztói jogok védelme és érvényesítése érdekében.
A fogyasztóvédelemnek a nemzetgazdaság valamennyi ágában érvényesülnie kell. A jogszabályokban foglaltak betartását elsősorban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellenőrzi, amely feladatainak végrehajtását az egész országot lefedő területi felügyelőségeken keresztül biztosítja. Az NVH ellenőrzése kiterjed
- a fogyasztóknak forgalmazott termékek minőségére, összetételére, csomagolására, megfelelőségi jelölésére,
- az értékesített áru mérésére, hatósági árára, vagy kötelezően megállapított árára,
- a fogyasztói panaszok intézésére,
- a szavatossági és jótállási igények intézésére,
- a termék forgalmazása vagy szolgáltatás nyújtása során az egyenlő bánásmód követelményére,
- a fogyasztók tájékoztatására és
- eljár a szabályok megsértése esetén.
A fogyasztóvédelem egy-egy szakterületét további állami hatóságok végzik. Az országos intézmények munkáját a helyi önkormányzatok fogyasztóvédelmi tevékenysége egészíti ki.
Az állami hatóságok mellett különböző civil szervezetek segítik a fogyasztók érdekvédelmét, képviseletét.