A válasz: minél hamarabb, amikor lehet, vagyis amikor már meg tudja számolni. Nem kell megvárni, hogy – úgymond - bánni is tudjon vele. Nem baj, ha elsőre „butaságokra” költi, ez is a tanulás része.
Nézzünk meg egy esetet, amely megmutatja, honnan tudhatjuk, eljött-e az ideje, hogy pénzhez jusson a gyermekünk. A gyerekek azt tanulják meg a leghamarabb a pénzről, hogy bármire becserélhető, mindenfélét lehet kapni érte. Ezért már nagyon korán pénzt kérnek a szüleiktől, a Mikulástól, a nyuszitól stb.
Ez történt a hat éves Bercivel is: megírta a Mikulásnak, hogy csak pénzt kér tőle. A szülők úgy gondolták, hogy ez nem teljesen megfelelő kérés, így a Mikulás csokipénzt hozott a kisfiúnak. Berci ennek örült ugyan, de egy picit csalódott volt, mivel „bakuganra” gyűjtött volna. A nagymamája azonban felajánlotta, hogy segít a pénzgyűjtésben. Elővett egy marék aprópénzt, és azt mondta a gyereknek, hogy három pénzt választhat. Berci két kétszáz forintost és egy százforintost választott, így maximalizálva a megszerezhető összeget, és bizonyítva, hogy ismeri a pénzérmék értékét. Közben megjelent a kisfiú ötéves húga, Borika. Ő is kijelentette, hogy pénzt gyűjt valamire, és ő is akar választani. A kislány egy tíz, egy húsz és egy ötven forintost választott, és ennek nagyon örült. Egészen addig, amíg a testvére fel nem világosította, hogy neki sokkal több pénze van, hiszen 300 forint több, mint 80 forint. Erre Borika sírva fakadt. Nagymamája megengedte, hogy újabb pénzérmét vegyen el. A kiválasztott érmével összesen 180 forintja lett. Ezek után már hiába dicsekedett Berci, hogy neki több pénze van, Bori ezt már nem hitte el: pontosan tudta, hogy a négy több, mint a három. Darabra számolja tehát a pénzt a kicsi, mint ahogyan akkor is többnek – értékesebbnek – gondol egy adott darabszámú pénzérmét, ha az szét van szórva, azaz nagyobb „felületet”, teret foglal el.
Fenti példa arra világít rá, hogy a két gyermek közül a nagyobbik képes a pénzérmék, bankjegyek értékének beazonosítására, és a szükséges számolási feladatok elvégzésére. Ez azt jelenti, hogy lehet saját pénze, gyűjtögetheti vagy elköltheti, vagyis pénzügyi műveleteket végezhet, döntéseket hozhat. A kisebb gyermeknek azonban még várnia kell egy kicsit.
A szülők manapság gyakran túlóvják a gyermekeiket, nem adnak nekik pénzt, nem engedik önállóan dönteni őket. Rosszul teszik. Kutatási eredmények igazolják, hogy a pénzügyi ismeretek megszerzésében ugrást jelent az, amikor a gyermeknek saját pénze van, amiről önálló döntéseket hozhat.
Teszteljük és tanítsuk tehát gyermekeinket, hogy minél hamarabb elkezdhessék a pénzzel való gazdálkodás megtanulását.