
PÉNZ7 Projektterv a középiskolás korosztály számára
A több tanórát kitöltő projektterv kiegészítésként jól kapcsolódik a 2025. évi PÉNZ7 Okosan a befektetésekről témájú pénzügyi tanórákhoz, de önálló foglalkozásként is megtartható.
A MI-re figyeljünk a befektetéseknél? című projekt során a tanulók 4-5 fős csoportokban dolgoznak. Elsőként a befektetések alapfogalmaival és stratégiáival ismerkednek meg, majd egy választott élethelyzethez igazított befektetési tanácsadó videót készítenek, amely segíti a fogalmak mélyebb megértését. A videó elkészítéséhez a hatékony prompt (azaz utasítás) írás szempontjainak megismerése után a tanulók a generatív MI-vel először összefoglaló befektetési táblázatot készíttetnek, majd a befektetési tanácsadó videó forgatókönyvét íratják meg. A kapott eredmény felülvizsgálata után elkészítik a kisfilmet.
A projekt során a tanár elsősorban mentori szerepben jelenik meg; a hangsúly inkább a tanulócsoportok ön- és társértékelésére helyeződik. A projekttervben olyan formatív értékelési módszerek és eszközök jelennek meg, amelyek a tanulási folyamatot végigkövetve meghatározzák az elvárásokat, követelményeket, és folyamatos visszajelzést biztosítanak. A beépített, többnyire formatív értékelés lehetőséget teremt a tanulók számára, hogy bemutassák és felfedezzék új oldalaikat, visszajelzést kapjanak saját tanulási folyamatukról. Mindez fejleszti az élményalapú, önálló tanulás készségét.
A projekt digitálisan valósítható meg: minden munkafolyamathoz alkalmazáshasználati javaslat tartozik. Egyes elemeihez digitális segédeszköz-minták, szöveges dokumentumok is készültek, amelyek másolhatók, saját felületen megjelenítve átalakíthatók a foglalkozásokat vezető pedagógus elképzeléseihez szabhatók.
A MI-re figyeljünk a befektetéseknél?
című projekt teljes leírása ITT érhető el.
A projekt megvalósítása során használható mellékletek:
1. Csoportalakító kártyák
2. Szempontok a csoport vezetőjének kiválasztásához
3. A csapat, amiben vagyok kérdőív
4. Segítő linkek a mesterséges intelligencia alapú virtuális asszisztensek használatához
5. Hasznos linkek a promptíráshoz
6. Ellenőrzőlista promptíráshoz
7. Ellenőrzőlista a videókkal szembeni tartalmi követelményekről
8. Ellenőrzőlista a videókkal szembeni formai követelményekről
9. A választható élethelyzetek leírása
10. Munkaterv minta
11. Ellenőrzőlista a forgatókönyvek értékeléséhez
12. Értékelőlap a videóhoz
13. Szendvicstechnika a vezetői csoportértékeléshez
14. A vezetői csoportértékelés szempontrendszere
15. A csoportvezetői munka értékelése: pontozólista
16. Önreflexiós kérdőív
17. Segítő kérdések a generatív MI használatáról folytatott beszélgetéshez
18. EMELD A TÉTET! játék leírása