Országos mérés a középiskolások pénzügyi tudatosságáról

2022. október 12.
 

Országos felmérés keretében térképezzük fel a középiskolások pénzügyi tudatosságát és az iskolai pénzügyi nevelés hatásosságát. A bemeneti mérésekre októberben kerül sor,  majd májusban felmérjük a tanulók pénzügyi tudatosságában tapasztalható változásokat is.

A pénzügyi tudatosság fejlesztésének munkájában újabb mérföldkőhöz érkeztünk. Az elmúlt 8 évben elkészültek akkreditált tankönyveink, számos digitális tananyag, játék, program és tanárképzések is segítik a tantárgyakba integrálható, gyakorlatias pénzügyi nevelést. Büszkén mondhatjuk, hogy munkánk gyümölcse kezd beérni. Tananyagainkkal, iskolahálózatunkkal több, mint 20 ezer pedagógust és több, mint 200 ezer diákot érünk el. A visszajelzések és a kutatási eredmények is alátámasztják, hogy a diákok és a pedagógusok is fontosnak tartják, igénylik a pénzügyi kultúra iskolai fejlesztését.

Jövőbeli terveink finomhangolásához, a további fejlesztési irányok kijelöléshez azonban szükségünk van még pontosabb információkra a pedagógusokkal közös erőfeszítéseink eredményéről. Ennek érdekében országos mérést végzünk a 10. osztályos, gimnáziumi és technikumi képzésben résztvevő középiskolás diákok körében. A felmérés célja, hogy megmutassa, milyen hatása van a különböző pénzügyi nevelő módszereknek, mely területeken teljesítenek jól a diákok, milyen témakörökre érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni az eredményes pénzügyi nevelés érdekében. A kutatásban résztvevő iskolák és diákok adatait anonim módon kezeljük, a felmérésben iskolánkénti, vagy a diákok egyéni teljesítményére vonatkozó automatikus adatfeldolgozás nem történik. Amennyiben az iskolák szeretnének visszajelzést kapni diákjaik teljesítményéről, a mérés megkezdése előtt egyedi kódok beállításával erre is van lehetőségük.

Köszönjük szépen, hogy előzetes felhívásunkra közel 200 iskola jelezte, hogy szívesen részt venne kutatásunkban. Országos reprezentativitást biztosító mintavételi módszerrel választottuk ki a jelentkezők közül azokat a technikumokat és gimnáziumokat, ahol a 10. osztályos diákok pénzügyi műveltségét és attitűdjét vizsgáljuk meg ebben a tanévben. A bemeneti mérésre a pénzügyi tudást, a tudás alkalmazásának képességét, valamint a pénzügyekkel kapcsolatos attitűdöket mérő online kérdőív segítségével októberben kerül sor. Májusban pedig felmérjük a tanulók pénzügyi tudatosságában mérhető változásokat.

A kutatás mindkét fázisában résztvevő iskolák mindegyike 120.000 Ft-os támogatásban részesül majd, míg a kutatási részvételre jelentkező, de a mintába nem került iskolák között pedig 10 db Wacom Intuos S Black típusú digitalizáló táblát sorsoltunk ki. A sorsoláson a következő iskolák nyerték meg az iskolánkénti egy darab digitalizáló táblát:

• BGSZC Szász Ferenc Kereskedelmi Technikum és Szakképző Iskola
• BGSZC Széchenyi István Kereskedelmi Technikum
• BGSZC Vásárhelyi Pál Technikum
• Budapest XIV. Kerületi Teleki Blanka Gimnázium
• Creascola Nyolcosztályos Gimnázium, Budaörs
• Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma
• Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum Corvin Mátyás Technikum és Szakképző Iskola Kalmár Zsigmond Szakképző Iskola Intézményegysége
• Péter András Gimnázium és Kollégium, Szeghalom
• II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Technikum, Kiskunhalas
• Szent Orsolya Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda-Bölcsőde, Sopron

Nagyon szépen köszönjük minden, a kutatásra jelentkező iskolának, hogy támogatják pénzügyi tudatosság fejlesztő munkánkat! Szeretettel várunk minden érdeklődő iskolát programjainkon, pályázatainkon versenyeinken!