
A pénzügyi műveltség hiánya nemcsak egyéni kockázat, hanem hosszú távon a társadalmi jólétet is veszélyezteti – épp ezért lett tíz éve stratégiai cél, hogy a diákok már az iskolában megtanulják a pénzügyi alapfogalmakat. Ma már közel kétmillió magyar gyerek mondhatja el, hogy elsajátított olyan ismereteket, amelyek segítettek eligazodni a pénz világában.
A 2025/2026-os tanévre az iskolák több mint 505 000 példányban, az elmúlt tíz évben pedig összesen közel 4 millió példányban rendeltek olyan tankönyveket és munkafüzeteket, amelyek teljes egészében vagy önálló fejezetek formájában pénzügyi ismereteket tartalmaznak. A Pénziránytű Alapítvány által kiadott, általános iskolásoknak szóló Küldetések a pénz világában és a középiskolások részére készült Iránytű a pénzügyekhez című kiadványok immár tíz éve segítik a pénzügyi ismeretek iskolai oktatását. A kiadványok kiterjesztett valóság (AR) technológiával és digitális tartalmakkal is bővültek az évek során, elősegítve az élményszerű tanulást. A tankönyvek a Magyar Nemzeti Bank szakmai és anyagi támogatásának köszönhetően az iskolák számára térítésmentesen érhetők el.
A pénzügyi nevelés a legtöbb iskolában nem külön tantárgyként van jelen, hanem a meglévő tananyagba integrálva, gyakorlati példákon keresztül – a cél, hogy a diákok képesek legyenek tudatos döntéseket hozni a pénzügyeikben. A matematika tantárgy például már a 3. évfolyamtól egészen a 10. osztályig tartalmaz háztartási pénzügyeket feldolgozó feladatokat, a szöveges példák pedig valós élethelyzetekre – bevásárlásra, zsebpénzbeosztásra, költségtervezésre – épülnek. Ugyanakkor egyre több iskola ismeri fel a pénzügyi tudás fejlesztésének fontosságát, és építi be az ismereteket a pedagógiai programjába, akár önálló tantárgyként is. Mára több mint 730 olyan intézmény működik, amely kiemelt figyelmet fordít a pénzügyi ismeretek tanítására.
Természetesen a tankönyvek és digitális eszközök önmagukban nem elegendőek – a pénzügyi nevelés sikeréhez felkészült, elhivatott pedagógusokra is szükség van. Az elmúlt tíz évben több mint 4500 tanár végezte el a Pénziránytű Alapítvány akkreditált képzését, hogy magabiztosan és szakmailag megalapozottan tudja bevezetni a diákokat a pénzügyi ismeretek világába.
Az OECD értékelése szerint a magyar tanulók pénzügyi tudása stabilan fejlődik, ugyanakkor az attitűd – azaz a pénzügyi kérdésekhez való viszony, magabiztosság, érdeklődés – terén még komoly tartalékok mutatkoznak. Ennek oka lehet, hogy a pénzügyi témák gyakran kívül esnek a családi beszélgetések körén, és a társadalomban még mindig tabunak számítanak. A pozitív attitűd formálásához elengedhetetlen, hogy az iskolai tanulás élményszerű, gyakorlati és a diákok mindennapi életéhez kapcsolódó módon történjen – ezt a célt szolgálják az integrált tananyagtartalmak, a digitális eszközök, valamint a pedagógusok módszertani felkészítése is.
A pedagógusok szerint a pénzügyi nevelés hatása gyakran túlnyúlik az osztálytermen: a diákok hazaviszik az iskolában tanultakat, és pénzről beszélgetnek otthon. Sok tanár számol be arról, hogy a tankönyvek a szülők számára is új nézőpontokat nyitnak, és segítenek a családi pénzügyek átgondolásában. Így válik a pénzügyi tudatosság nemcsak tanórai ismeretté, hanem közös társadalmi tapasztalattá is.
.