A határon túli magyar iskolákba is eljutottak tankönyveink

2022. november 23.
 

A Magyar Közgazdasági Társaság közreműködésével ebben a tanévben már 39 külhoni iskolába 4000 példányban jutottak el tankönyveink és munkafüzeteink.

A Magyar Közgazdasági Társaság közreműködésével még az előző tanévben vettük fel a kapcsolatot a környező országok közgazdasági társaságaival. A szervezetek segítségével igyekeztünk felmérni a pénzügyi nevelés helyi gyakorlatát, egyben támogatni a magyar nyelven oktató iskolákat, hogy tananyagaink segítségével hatékonyabban beépíthessék a pénzügyi tudatosság fejlesztését pedagógiai gyakorlatukba.

Megkeresésünkre visszajelzések Románia, Szerbia és Szlovákia magyar iskoláiból érkeztek, így a 2022/2023-as tanév elején a Küldetések a pénz világában általános iskolai és az Iránytű a pénzügyekhez középiskolai, kiterjesztett valóság megoldásokkal rendelkező tankönyveink, munkafüzeteink, valamint az Így neveld a pénztárcádat ismeretterjesztő füzetünk összesen 39 határon túli magyar iskolába 4000 példányban ingyenesen jutott el Alapítványunk támogatásával.

A Közgazdasági Társaságok segítségével igyekeztünk képet alkotni arról, hogy a pénzügyi nevelés milyen hangsúlyt kap a három ország, Románia, Szerbia és Szlovákia oktatási gyakorlatában. Meggyőződésünk, amit a hazai jó gyakorlat is bizonyít, hogy megoldást a célzott pénzügyi oktatás jelenthet. Sajnos a pénzügyekről szóló tanórák megtervezése és beépítése a tananyagba sok országban jelentős kihívást jelent. Az oktatási intézmények, a pénzügyi közvetítő rendszer tagjai és a nonprofit szervezetek közti harmónia és együttműködés kell ahhoz, hogy ne csak kötelező legyen a pénzügyi oktatás a tanulók számára, hanem gondolkodásuk részévé, alapkészséggé váljon a pénzükkel való hatékony gazdálkodás.

Ezt az elvet követik Romániában is. 2018-ban a Román Nemzeti Bank az Oktatási Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Román Bankok Szövetsége országos együttműködés keretében összefogtak a pénzügyi tudatosság fejlesztésének érdekében. Az általános iskolák 5-8. osztályában nincs még célzott pénzügyi nevelés, gimnáziumban viszont átlagosan heti 1 óra. A szakközépiskolákban a számvitel, vállalkozástan, közgazdaságtan és statisztika keretében viszont heti 1-3 órában is tanulhatnak gazdasági ismereteket a diákok.

Szerbia általános iskoláiban a pénzügyi ismeretek oktatása hiányzik, a középiskolákban pedig különböző tantárgyakba integrálva tanulják a diákok. A Global Money Week (hazánkban a népszerű PÉNZ7 témahét) nemzetközi pénzügyi edukációs programsorozathoz 2013-ban csatlakozott az ország, ugyanakkor hatása marginális, évente csak néhány száz diákhoz jutnak el a pénzügyi ismeretek a program keretében.

Szlovákiában a közoktatásban külön pénzügyi tudatosság tantárgy nincs, de egyes tantárgyak tantervébe minimálisan bekerülnek a pénzügyi ismeretek. Emellett igény szerint a közgazdasági társaságok és alapítványok előadások formájában segítséget nyújtanak a diákoknak, a magyar tannyelvű iskolákban magyarul is tartanak előadásokat. A Global Money Week (GMW) nemzetközi pénzügyi edukációs programsorozathoz 2014-ben csatlakozott az ország, ugyanakkor hatásfoka nagyon alacsony, évente csak néhány száz diákhoz jutnak el a pénzügyi ismeretek a Szlovák Nemzeti Bank által koordinált program keretében.

Célunk, hogy támogassuk a határon túli magyar iskolák pénzügyi tudatosságot fejlesztő kezdeményezéseit. Ennek érdekében szívesen fogadjuk, ha ingyenesen elérhető tankönyveinket és kiadványainkat megrendelik. Emellett honlapunkról elérhető digitális tananyagainkat, játékainkat jó szívvel ajánljuk minden érdeklődőnek. Amennyiben határon túli iskolaként regisztrációt igénylő e-learning portálunkat szeretnék használni, akkor érdemes felvenni velünk a kapcsolatot az iskolahalozat@penziranytu.hu e-mail címen.