Családi minta vagy iskolai nevelés? Mint sok más területen, az otthoni és az iskolai nevelés összhangja hozza a legnagyobb eredményt. De mit tehetünk szülőként, hogy gyermekeink pénzügyi tudatosságát megalapozzuk? Erről beszélgettünk Mayer-Timári Júliával, aki vecsési négygyermekes anyukaként úgy döntött, nem várja meg, hogy gyermekei a saját kárukon tanulják meg, hogyan kell gondosan kezelni a pénzt.
Kezdjük rögtön azzal, hogy a gyermekei az idei évben mindkét korosztályban megnyerték csapatukkal az általános iskolásoknak kiírt PénzOkos Kupa országos pénzügyi versenyeket. Milyen út vezetett a sikerhez?
Az ismereteket könnyebb átadni, ha nem zúdítunk a gyerekekre töményen mindent, és játékosan, akár a verseny izgalmával fűszerezve jutnak információkhoz. Még 4 évvel ezelőtt találtunk rá az egyik pénzintézet versenyére, és mini videók, beküldős feladatsorok segítségével készültünk fel, s már az első versenyükön egész jól megállták a helyüket. A sikerélményen felbuzdulva Martin és Kinga is elindult csapattársaikkal a tavalyi PénzOkos Kupán. Nagyon tetszett, hogy a pandémia idején például olyan projektfeladatot kaptak, mellyel aktuális, életszerű példát kellett feldolgozni. Megismerték például, hogy a vírushelyzet nyomán milyen pénzügyi szituációkba keveredtek a családok, a vállalkozások. Végül tavaly harmadik helyezett lett Martinék csapata, és az ajándékok, az érmek, a kupa teljesen elvarázsolta őket. Idén pedig Martinék nyolcadikosként a PénzOkos Kupán, Kingáék pedig hatodikosként a PénzOkos Kupa Junior vetélkedőn is elhozták az aranyérmet.
Tehát a versenylehetőséget használták ki. Miért pont pénzügyi versenyt választottak?
Egyrészt közgazdászként pontosan látom, mennyire fontos ez a terület. Nem lehet mindenki közgazdász, de mindennapi pénzügyi döntéseket hoznia kell. Elengedhetetlen, hogy átlássuk, hova érdemes fektetni a pénzt, mikor lehet, mikor nem szabad hitelt felvenni, hogyan kell takarékoskodni. Azt is látom, hogy sok felnőtt milyen felelőtlen pénzügyi döntéseket hoz meg nap mint nap, mert nem tudja, vagy nem gondolja végig, mi lehet azok következménye. Szülőként nekünk is feladatunk, hogy gyermekeinknek csepegtessük a tudást, jó példát mutassunk, elmagyarázzuk, miért nem költünk például olyan akciós termékre, amire igazán nincs is szükségünk. Ebben óriási segítséget jelentett nekem, hogy a versenyfelkészítő anyagok, a JátékBank kvízek, a Pénzügyi Hősképző app a kezem alá dolgozott. Az persze egy gyereket nem igazán érdekel, hogy számoljuk már ki, hány forint kamatot fizet egy bankbetét, de ha a versenyben, a felkészülés során biztos ajándékért kell ugyanezt megtenni, akkor mindjárt érdekesebbé válik a feladat. Otthon beszélgetünk a pénzügyekről, a versenyek és a játékok pedig strukturáltan segítenek mindezt felfogni.
Volt már olyan élménye, mikor a gyerekek hasznosítani tudták a megszerzett tudást?
Az egyik kedvencem, amikor zsebpénzemelést kértek azzal az indokkal, hogy az infláció az iskolai büfében is érezteti hatását, és csökkent zsebpénzük vásárlóértéke. Hát lehet egy ilyen indoklásnak ellenállni? Martin már azt is kiszámolta, hogy a zsebpénzét hol érdemes elköltenie. Első lépésben rájött, hogy ha nem a büfében, hanem a helyi boltban vásárolja meg a kedvenc csokiját, akkor ugyanazért a pénzért több csokija lesz. Később pedig kiszámolta, hogy kedvenc édességei közül grammra mi éri meg a legjobban. A fagyasztott szilvás gombóc szerinte mindent visz ár/érték arányban, így vett a zsebpénzén egy kilónyit, és ha nasit szeretne, kifőz belőle pár darabot.
Mit tehet egy olyan szülő, aki nem ennyire járatos pénzügyi területen?
Szerintem az lenne a legjobb, ha a tantervben önálló tárgyként is megjelennének a mindennapi pénzügyek. Az iskola is sok támogatást tud adni. A mi iskolánk, a vecsési Petőfi Sándor Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium nagyon pozitívan állt hozzánk, támogattak a felkészülésben, sőt egyre több programjukhoz is tudunk kapcsolódni. Az iskolai karriernapon szituációs játékot rendeztek. Család, webshop, futár, kisbolt és számlavezető bank szerepét játszották el a gyerekek, kartonból ATM-et készítettünk. Nagyon élvezték, ugyanúgy, mint amikor a PénzOkos Kupa verseny szabaduló szobáját is az osztály minden gyerkőcével végigcsináltuk. Most azon dolgozom, hogy a PÉNZ7-re is regisztráljon az iskola, és nagyon várjuk, hogy jövőre az Utazó Iskola foglalkozásai is eljussanak Vecsésre. Ugyanakkor tudom, hogy sok szülő nem tud ilyen mértékű segítséget adni gyerekeinek, de már sok lehetőség van arra, hogy a gyerekek a mindennapi pénzügyi ismeretekről élvezetesen tanuljanak. Akár a Pénziránytű Alapítvány játékai és tananyagai, akár a Pénziránytű-BankVelem Program segítségével.