Az elemelt gumicukor esete

2016. március 10.
 

A kisgyermekes szülők életében előbb-utóbb elkerülhetetlenül felmerül a kérdés: Szabad-e kisgyerekekkel pénzről, és az ahhoz kapcsolódó, „felnőtt” témákról beszélgetni? Mikortól lehet elkezdeni a gyermek pénzügyi kultúrájának fejlesztését?

Ha Ön már vett ki kétéves síró gyerek kezéből ragacsos gumicukrot vagy egyéb boltból elemelt édességet, és azt a kicsivel közösen visszavitte a kasszához, már meg is történt az első és legfontosabb lecke elsajátítása. Megtanítani az egészen kicsi gyereknek, hogy nem lehet csak úgy elvenni a dolgokat a boltban, hanem annak ki kell fizetni az árát, azt jelenti, hogy elindítottuk a gyermekünket a pénzügyi tudatosság kialakulásának rögös útján.

A bolti jelenet kitűnő ugródeszka további fontos tudnivalók elsajátításához. A gyermek lassan megérti, hogy minden pénzbe kerül, és hogy a szülők munkával keresik meg a pénzt. Beszélgessünk a gyerekekkel ezekről a kérdésekről! Meglátjuk, nagyon érdeklődőek lesznek.

Még jobb, ha játszunk velük boltosat, piacosat. Először csak mímeljük a pénzátadást, később a játékpénz használatával a gyerekek megtanulnak számolni is. Játsszunk továbbá a gyerekekkel „dolgozósat”: hogyan ápolja az anyuka a betegeket, miként vezeti a buszt az apuka stb. A gyerekek nagyon fogják élvezni a közös játékot, miközben megértik, hogy a szülők mit, és miért dolgoznak. Hogy minden, amit vesz a család vagy kap a kisgyerek, az a szülők munkájának köszönhető.

A kérdésre tehát a válasz, hogy a gyermek pénzügyi kultúrájának fejlesztését már egész kicsi kortól érdemes elkezdeni. A kicsi tanul a szülői példából, a beszélgetésből, az irányított játékból, így lesz belőle pénzügyileg tudatos, sikeres és boldog felnőtt.