Közel 1300 iskola több mint 203.500 diákja vett részt a tizedik alkalommal megrendezésre kerülő pénzügyi és vállalkozói témahéten. A PÉNZ7 hivatalosan lezárult, de izgalmas kísérőeseményein még hetekig részt vehetnek a diákok és tanáraik. Emellett az elmúlt tíz év tananyagait jó szívvel ajánljuk a tanév hátralevő részére is. Miért és hogyan érdemes pénzügyi tudatosságra nevelni a diákokat? Gyakorló tanárokat és vállalkozói önkéntest kérdeztünk a témáról.
Akár egy földrajz- vagy matematika -s óra keretén belül is lehet játékos formában pénzügyi alapismereteket átadni a diákoknak – vallják többek között azok a tanárok, szakmai önkéntesek, akik részt vettek a jubileumi PÉNZ7-en. A tanév rendjébe épített tematikus héten különösen hangsúlyos a játszva tanulásra épülő modell mellett a pedagógusok munkáját segítő szakmai önkéntesek szerepe. A PÉNZ7-hez az elmúlt 10 évben másfélmilliónál is több diák, mellettük pedig 15 ezernél több tanár és sokezer önkéntes csatlakozott. A pedagógusok és önkéntesek többsége visszatérő résztvevője a PÉNZ7-nek, visszajelzéseik, tapasztalataik pedig tovább segítik a pénzügyi tudatosság hazai oktatásának fejlesztését.
Minden téren segítség
Lukács Gábor Imre premontrei szerzetes, tanár, hosszú évek óta vesz részt a pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó programokon – így a PÉNZ7-en is -, három 10. évfolyamos osztályban tanítja a diákokat pénzügyi ismeretekre Gödöllőn.
„Maga az elgondolás, a pénzügyi tudatosság növelése a középiskolások körében egyszerre kiváló és hiánypótló. A PÉNZ7 fókuszát képező tananyagokat profi közgazdász-tanárok állították össze, az alapoktól a komolyabb, összetettebb, de mindenki számára érdekesebb témákig. Jelentős segítség, hogy bármely szakos tanárok számára megszervezik azokat a továbbképzéseket, amelyek révén egy évig, heti egy órában tanítható a tantárgy” – mondta a Gödöllői Premontrei Szent Norbert Gimnázium tanára.
Nem kell közgazdásznak lenni a tanórák megtartásához
Fodorné Branstädter Ágnes a kezdetektől rész vesz a PÉNZ7-en. Az újpesti Szűcs Sándor Általános Iskola pedagógusa úgy véli, a tanárok közül sokan idegenkednek a gazdasági ismeretek oktatásától, pedig véleménye szerint nem kell közgazdász végzettség ezeknek az óráknak a megtartásához, főleg, hogy önkéntes szakemberek részvételét is igényelhetik. „A PÉNZ7 hivatalos oldala és a Pénziránytű Alapítvány minden évben több lehetőséget teremt arra, hogy a pedagógusokat felkészítsék a tanórák megtartására.” A tananyagok nem csak a PÉNZ7 ideje alatt, hanem a tanév további részében is bátran használhatók.
Fodorné Branstädter Ágnes tapasztalatai szerint a gyerekek nagy része kifejezetten kedveli ezeket a tanórákat. „Színesek, interaktívak és csoportban dolgozhatnak. Lehetőségük van szituációk megvitatására, egymás meggyőzésére, beszélgetésre. Az utóbbi években pedig már saját telefonjukon vagy az iskolai tableteken is oldhattak meg feladatokat vagy versenyezhettek egymással egy-egy kvíz segítségével. Ez pedig sokkal vonzóbb a mai generációnak, mint a papír alapú feladatmegoldás” – sorolta a pedagógus.
A magyar modell: szakmai önkéntesek segítenek
A PÉNZ7 az elmúlt egy évtizedben többször is rangos elismerésben részesült, többek között annak köszönhetően, hogy nemzetközi összehasonlításban is kimagaslóan magas a témahetet segítő szakmai önkéntesek aránya. Országszerte több száz pénzügyi szakember és vállalkozó jelentkezett, hogy még tartalmasabbá, gyakorlatiasabbá tegyék a PÉNZ7 órákat, valós, saját tapasztalataikat adva át a diákoknak.
A kis- és középvállalkozások, valamint startupok márkaépítésével foglalkozó Domján Enikő Mária négy éve kapcsolódott a témahéthez, mivel kiemelten fontosnak tartja, hogy a diákok a valós életből vett példák alapján láthassák, milyen a gyakorlatban mindaz, amit az elméletben tanulnak.
„Az önkéntes gyakorlati oldalról tudja megfogni a témákat, konkrét példákat tud megosztani, kiegészíteni és hitelesíteni tudja az elméleti tudást, valamint a saját példáján keresztül egyfajta jövőképet is fel tud vázolni. Esettanulmányokat mutat be, illetve akár a saját életútjáról mesél, honnan indult, hol tart most és mik a céljai, hová akar eljutni” – emelte ki Domján Enikő.
A legjobb megoldás, ha a pedagógus, aki ismeri a tanulókat, érdeklődési körüket, előzetes tudásukat, vezeti az órát, s az ő munkáját támasztják alá az önkéntes gyakorlatból származó történetei, tapasztalata.
Nem csak egy hét
Az elmúlt évek PÉNZ7 rendezvényekről készült felmérései szerint a tanárok szinte kivétel nélkül kiemelték a témahét kísérőeseményeit, többek között a Pénziránytű Alapítvány által szervezett PénzOkos Kupát, a BankCode versenyt, a Részvényfutamot vagy a PénzFutamot.
Idén a klasszikus PÉNZ7 tanórák mellett Jubileumi foglalkozástervek is készültek, szabadabb témaválasztással, több szabadságot adva a pedagógusnak és az önkéntesnek. Ezek révén kötetlenebbül lehet beszélgetni a gyerekekkel a saját vagy a felnőttek pénzügyeiről akár a tanév hátralevő részében is. A kisfilmek, sőt, a legkisebbeknek szóló mese jóvoltából pedig több idő marad a játékra, egészen pontosan a játékos és gyakorlatias tanulásra.
Ha valaki kész megoldást szeretne és foglalkozna még a tanév során pénzügyi témákkal, szintén nagyszerű – és ingyenes – kihelyezett élményórákra viheti diákjait országszerte a Pénziránytű Bázisiskolákba. A felvételiken túljutott 8. évfolyamosok számára pedig a középiskolás és felnőtt életre felkészítő hasznos évvégi időtöltés lehet az Állampolgárok pénzügyei munkafüzet feldolgozása.
Hálásan köszönjük minden iskolának, pedagógusnak és szakmai önkéntesnek, hogy immár 10 éve közösen fejlesztjük a fiatalok pénzügyi tudatosságát!