PÉNZIRÁNYTŰ TANÁRKLUB

A Pénziránytű Tanárklub a pénzügyi nevelés iránt elkötelezett és a korszerű módszertani megoldásokra nyitott pedagógusoknak biztosít találkozási lehetőséget. Tudásmegosztó fórumunk a pedagógusok érdeklődésének középpontjában álló szakmai és módszertani aktualitásokat körbejáró előadásokat, beszélgetéseket, valamint az egymás közötti tapasztalatcsere lehetőségét kínálja. A 2 óra hosszúságúra tervezett alkalmak online, Zoom platformon zajlanak, amelynek használatához minden jelentkezőnek rövid technikai útmutatót is küldünk

A Pénziránytű Iskolahálózatba regisztrált középiskolák, kollégiumok tanárainak részvétele a 2021/2022-es tanévben minden alkalommal pontot ér a Kiemelt Pénziránytű Iskola címért folyó aktivitási versenyben is!

Ezen az oldalon az érdeklődők megtalálják a Tanárklub foglalkozásainak időpontját, témáját, tudnivalóit, letölthető anyagait, valamint az aktuális regisztrációs linket.

2022. ÁPRILIS 6. SZERDA, 17.00 - 19.00
TANTEREM A TIKTOKON?
TÉMA: Így érdemes használni a közösségi médiát az oktató munkában

A közösségi média platformok nem helyettesíthetik a pedagógusok szakmai és nevelő munkáját. Na de mit tegyünk, ha a fiatalok egész tanórán kedvenc platformjaikat pörgetik a pad alatt? Tiltsuk, engedjük, esetleg van más megoldás? Szakértő vendégeinkkel a fenti kérdésekre is választ kerestünk a szakmai workshopunk keretében megrendezésre kerülő Tanárklub legutóbbi foglalkozásán.

A közösségi média platformok áttekintése után feltérképeztük, mi a különbség a digitális bennszülött diákok és a digitális bevándorló tanárok közösségi médiáról alkotott véleménye között. Megbeszéltük, mire használhatók és milyen korlátai vannak a leggyakrabban pörgetett közösségi média csatornáknak, valamint bemutattunk néhány a mindennapi oktató munkába is remekül integrálható tartalmat.

A program zárórészében arra is fény derült, miért érdemes és hogyan lehet eséllyel pályázni Digitális Alkotó Pályázatunk május 10-én záruló TikTok-videó kategóriájában. A Mindennapok pénzügyi hőseiről készíthető rövidfilmek teret adnak a kreatív, alkotó csapatmunkának, emellett formálják a diákok pénzügyi attitűdjét is: https://penziranytu.hu/digalkotopalyazat2022

Vendégeink voltak:

Bradács András, a Front Page Communications vezető tanácsadója

Gódor Zola: közgazdász, matek coach, a @rapidmatek TikTok oldal, és a Zola tudástár oldalak szerkesztője, vezetője.

Hidasi Ákos, Nagy Bence, Takács Benedek és Zaletnik Lili, a XVII. kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium 11. évfolyamos diákjai, diákvállalkozók, a Pénziránytű Alapítvány diáknagykövetei.

Ha szeretne ötleteket, hogyan, milyen didaktikai célok mentén érdemes a közösségi médiát beépíteni a tanórákba, egyben arra is kíváncsi, hogyan lehet eséllyel pályázni az iskolahálózatunk középiskolás tanár-diák csapatainak meghirdetett Digitális Alkotó Pályázat TikTok videó kategóriájában, érdemes visszanézni a Tanárklub felvételét a Pénziránytű YouTube-csatornán.

Köszönjük érdeklődését és részvételét a Tanárklubon!

 

2022. FEBRUÁR 1.  KEDD, 17.00 - 19.00
MOTIVÁCIÓ 2.0
TÉMA: TIPPEK, TRÜKKÖK, JÓ GYAKORLATOK – A MOTIVÁLÁS TITKAI

Vajon mi a titok? A motiváció kérdésköre a pedagógusok munkájának egyik legizgalmasabb területe. Nem csoda, hogy szakmai és módszertani tudásmegosztó Tanárklubunk résztvevői a visszajelzések alapján erről szerettek volna még többet hallani. Az előző tanévben már foglalkoztunk a motiváció elméleti hátterével, ez alkalommal pedig a jó gyakorlatokra helyeztük a hangsúlyt.

Február 1-jén délután 17.00 órától a motiváció azonnal bevethető gyakorlati tippjeivel, trükkjeivel ismerkedhettek meg a résztvevők az online térben.
• Hogyan lehet felébreszteni a diákok motivációját?
• Mi a titka a jól motiváló pedagógusoknak?
• Fenntartható-e, és ha igen, hogyan a motiváció hosszabb távon?
• Hogyan járulhat hozzá a motiváció emeléséhez a gyakorlatias pénzügyi nevelés tanórai integrációja?

Ezeket a témákat jártuk körbe gyakorló pedagógus vendégeinkkel. Szó volt a hátrányos helyzetű tanulók és a kiemelkedő tehetségek motivációjáról, s persze meghívtuk az érintett diákokat is, hiszen kíváncsiak voltunk arra, ők mit gondolnak, hogyan lehet a fiatalokra hatást gyakorolni.

Vendégelőadóink:

Vendégeink elismert gyakorló pedagógusok, intézményvezetők, mentorok és pénzügyi versenyeken kiemelkedően szereplő diákok:

Figura Magdolna, a XVII. kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium tanára, Arany Iránytű Díjas pedagógus

Hajdú-Tóvári Dorottya, a Budenz József Általános Iskola és Gimnázium intézményvezető helyettese, az Út az érettségihez program mentora

Titi Katalin, a Budapest II. kerületi Pitypang utcai Általános Iskola intézményvezetője, az Év Tanára 2021-ben, az Út az érettségihez program vezetője

Hidasi Ákos, Nagy Bence és Takács Benedek, a XVII. kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium 11. évfolyamos diákjai, diákvállalkozók, a Pénziránytű Alapítvány diáknagykövetei.

A vendégeinkkel folytatott beszélgetést Podcast csatornánkon hallgathatja meg:

 

PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST

 

A pénzügyi versenyekre való felkészülésről és a versenyek motivációs hatásáról készült összeállításunk YouTube-csatornánkon érhető el: https://youtu.be/NrqVtEc2T5c

A motiváció elméleti alapjaival a tavalyi tanévben megrendezett Motiváció Tanárklubon is megismerkedhettek a résztvevők. A vendégeinkkel folytatott online kerekasztal beszélgetésünk szintén a Pénziránytű podcast csatornán érhető el.

 

PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST

#3 – Itt a kulcs a tizenévesek motiválásához – Pénziránytű Podcast

 

Köszönjük érdeklődését és részvételét Tanárklubunkon!

 

2021. NOVEMBER 16.  KEDD, 17.00 - 19.00
PROJEKTPEDAGÓGIA 2.0
TÉMA: JÓ GYAKORLATOK A SZAKKÉPZÉSBEN ÉS A KÖZOKTATÁSBAN, FELKÉSZÜLÉS A PÉNZIRÁNYTŰ TANÁRI DÍJRA

A tavalyi tanévben megvalósult Projektkóstoló Tanárklub folytatásaként két szekcióban vártuk a projektpedagógia kedvelőit, illetve azokat is, akik be szeretnék építeni a projekteket oktató munkájukba. Ez alkalommal nem csak az alapokról volt szó, hanem arról is, hogy lehet eredményesen pályázni az idei Pénziránytű Tanári Díjra, s hogyan kell egy jól működő projekttervet összeállítani.

Vendégelőadóink:
Vendégeink a projektek országosan elismert szakértői, olyan pedagógusok, akik évek óta sikeresen valósítanak meg projekteket, sőt oktató-nevelő munkájuk alapját képezi a projektpedagógia:

Dr. Főző Attila László digitális oktatási szakértő, a modern módszertani eszközök, a digitális megoldások elkötelezett híve, Wakelet nagykövet, projektpedagógiai szakértő és oktató.

Kiss Mónika eTwinning nagykövet a Dél-Alföld régióban. Tanító és olasz nyelvtanár, projektpedagógiával 2006 óta foglalkozik.

Skultéty Katalin eTwinning nagykövet az Észak-Magyarország régióban. Matematika, angol és informatika tanár a miskolci Lévay József Református Gimnáziumban. Számos Comenius/Erasmus-projektet koordinált. Microsoft innovatív szakértő pedagógus.

Székely Júlia: a BGSZC Varga István Közgazdasági Technikum igazgatója. Szakképzési mintaprojektek szerzője, a Küldetések a pénz világában tankönyv és a Pénzügyi Hősképző applikáció társszerzője.

Projektek a gyakorlatban két szekcióban:

A „Jó gyakorlatok a gazdasági szakképzésben” c. szekcióban Székely Júlia és dr. Főző Attila várta a résztvevőket. Részletesen megismerhették a Kagylóktól a Bitcoinig c. kutatásalapú, produktumorientált projektet, majd a projekt sarokköveire fókuszálva a Pénziránytű Tanári Díj pályázat projektsablonját tekintettük át részletesen. Célunk volt, hogy kézzelfogható, gyakorlatias ismereteket kapjanak a projektoktatás iránt érdeklődő pedagógusok, hogyan érdemes színvonalas projektet összeállítani akár digitális eszközök segítségével.

A "Jó gyakorlatok a gazdasági szakképzésben" szekció foglalkozását az alábbi Youtube linken nézheti vissza.

Székely Júlia „Tárlattúra a kagylóktól a Bitcoinig” c. prezentációja ITT érhető el

Főző Attila „Tervezzünk projektet” c. prezentációja ITT érhető el

Székely Júlia „Dönts helyesen és tied lehet a profit” c. szakképzési mintaprojektjének prezentációja ITT érhető el

Székely Júlia „Dönts helyesen és tied lehet a profit” c. szakképzési mintaprojektjének projektterve ITT érhető el.

Szakképzési mintaprojektek a Digitális Témahét oldaláról ITT érhetők el.

A Jó gyakorlatok a köznevelésben c. szekcióban Kiss Mónika és Skultéty Katalin mutatta meg, hogyan lehet fejleszteni a diákok pénzügyi szemléletét projektek segítségével. A résztvevők Takarékos Tivadar és Pazarló Pista történetével és a Fessük le az iskola kerítését projekttel ismerkedhettek meg részletesen. Vendégelőadóink pedig a Pénziránytű Tanári Díj pályázat projektsablonjában elevenítették meg egy osztálykirándulást tervező projekt mozaikdarabkáit.

Kiss Mónika és Skultéty Katalin „Problémák és megoldások” c. előadásának prezentációja ITT érhető el.

Az eTwinning projektmintákból inspiráció INNEN szerezhető.

Különböző tantárgyakhoz és korosztályokhoz kapcsolódó mintaprojektek a Digitális Témahét Tudásbázisából érhetők el.

A projektpedagógia alapjaival a tavalyi tanévben megrendezett Projektkóstoló Tanárklubon ismerkedhettek meg a résztvevők. A vendégeinkkel folytatott online kerekasztal beszélgetésünk a PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST CSATORNÁN érhető el. Hallgassa meg Ön is, hogyan tudja a projektoktatás segíteni pedagógiai munkáját!

 

PODCAST FELVÉTEL

 

Érdemes workshopunk többi programjából is csemegézni, hiszen a pénzügyi innovációk a vírushelyzet hatására még nagyobb lendületet kaptak. Ez alkalommal szakmai vendégelőadóink az oktatás során is felhasználható legfrissebb pénzügyi aktualitásokkal érkeztek.

További információért keresse fel Workshopok aloldalunkat!

Köszönjük, hogy részt vettek Tanárklub foglalkozásunkon, s közösen, modern módszertani eszközökkel is fejleszthetjük a diákok pénzügyi tudatosságát!

 


2021. ÁPRILIS 14. SZERDA, 17.00 - 19.00
MARADJUNK JÁTÉKBAN!
TÉMA: GAMIFICATION AZ OKTATÁSBAN

„Bűvös kulcs és gyertya lángja,
színes árnyék, ördöglámpa.”
Kosztolányi Dezső: A játék (részlet)

A játék könnyeddé tesz, felemel, szórakoztat, kikapcsol, felizgat, megnyugtat, motivál és flow állapotba helyez. Nem csoda, hogy játszani 0-99 éves korig mindenki szeret. A játékelemeket ezért egyre több helyzetben és folyamatban alkalmazzák az üzleti világban és egyre több pedagógus lát benne fantáziát. A diákok és a tanárok motivációjának növelésében is sikeresen alkalmazható játékosítás, gamification, vagy gamifikáció azonban sokkal több puszta játéknál.

Miről beszélgettünk a Tanárklubon?
• Mit is jelent és hogyan hasznosítható a játékosítás az oktatásban?
• Milyen szemléletváltásra van szükségünk, s milyen kudarcokra, gátló tényezőkre kell felkészülnünk?
• Hogyan érdemes nekiállnunk tanárként, ha szeretnénk a játékelemeket felhasználni a mindennapi oktató munkánkban?
• Hogyan tudjuk játékosítani folyamatainkat, s hogyan tudunk továbbfejlődni, ha már próbálkoztunk a gamification-nel?
Ezekre és az Önök konkrét kérdéseire kerestük a választ vendégelőadóinkkal az online térben.

Meghívott szakértő vendégeink voltak:

Prievara Tibor: az ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium tanára, a Tanárblog.hu szerkesztője, a hashtag school digitális oktatási portál és rendszer megálmodója

 

 

Pusztai Ádám: a Kollektíva alapítója, a Gamification (HUN) csoport alapítója, moderátora

 

 

Vendégeinkkel folytatott online kerekasztal beszélgetésünk a PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST CSATORNÁN már elérhető. Hallgassa meg Ön is, hogyan tudja a játékosítás hatékonyabbá tenni pedagógiai munkáját!

Prievara Tibor és Pusztai Ádám a Tanárklubon

PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST

 

A FOGLALKOZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ LETÖLTHETŐ ANYAGOK, INFORMÁCIÓS PORTÁLOK:
• Játékosított keretek tanuláshoz: az LGF-keretrendszer: https://kollektiva.eu/jatekositott-tanulas-tanitas-lgf/
• Gamification és oktatás: 14 figyelemmágnes ötlet tanároknak: https://kollektiva.eu/gamification-es-oktatas-14-figyelemmagnes-otlet-tanaroknak/
• Neked való a gamification?: https://kollektiva.eu/neked-valo-a-gamification/
• Hashtag School a magyar gamification tudásportál: https://hashtag.school/
• A 21. századi tanár: http://tanarblog.hu/21-szazadi-tanar

Köszönjük, hogy ismét velünk tartott, várjuk szeretettel további programjainkon is!

 


2021. FEBRUÁR 16. KEDD, 17.00 - 19.00
PROJEKTKÓSTOLÓ
TÉMA: PROJEKTOKTATÁS A SZAKKÉPZÉSBEN ÉS A KÖZOKTATÁSBAN

Februári Projektkóstolónkat általános- és középiskolai, valamint a szakképzésben dolgozó pedagógusoknak, intézményvezetőknek is jó szívvel ajánljuk. A két órára tervezett foglalkozás első részében a projektpedagógia alapjairól beszélgettünk vendégeinkkel, majd a második részben három külön szekcióban, szakértő vendégeink segítségével ismerhették meg az érdeklődők a projektekkel kapcsolatos legfontosabb szakmai és módszertani tudnivalókat, jó gyakorlatokat, s kaphattak választ aktuális kérdéseikre.

Meghívott vendégeink voltak:
Dr.Főző Attila László, digitális oktatási szakértő
Gelencsér Anna, Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium, alapító, intézményvezető
Nagy Balázs, Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum, tanár
Rozsos Réka, Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium, tanár

Vendégeinkkel folytatott online kerekasztal beszélgetésünk a PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST CSATORNÁN érhető el. Hallgassa meg Ön is, hogyan tudja a projektoktatás segíteni pedagógiai munkáját!

 

PODCAST FELVÉTEL

 

A Tanárklub második részében 3 külön szekcióhoz lehetett csatlakozni:

1. Tantárgyközi projektek megvalósítása általános- és középiskolában, módszertani jó gyakorlatok:
A Diákszempontban a projektek a tanulásszervezés alapját képezik, tantárgyközi projektjeik átszövik mindennapjaikat. Gelencsér Anna és Rozsos Réka megmutatta honnan indultak, hogyan fejlesztik évről-évre projektjeiket, s megmutatták azokat a módszereket és jó gyakorlatokat, melyeket általános- és középiskolában is érdemes alkalmazni.

2. Hogyan tervezzünk projekteket? Digitális eszközök a projektekben, a projektek és az online oktatás:
Dr. Főző Attila Lászlóval a beszélgetés során arra kerestük a választ, hogy milyen elemekből érdemes felépíteni egy projektet, mi szükséges hozzá és milyen elérhető segédanyagok segíthetik a munkát. A digitális technológia ma már elkerülhetetlen, ezért érdemes arról is beszélni, hogy az oktatási projektekben milyen eszközöket használnak leggyakrabban a pedagógusok és miért.

3. Projektfeladatok a gazdasági szakképzésben:
Nagy Balázzsal a gazdasági szakképzés projektjeinek módszertani jó gyakorlatairól beszélgettek az érdeklődők. A 2020-ban megjelent Képzési és kimeneti követelmények (KKK) és Programtantervek (PTT) kiemelten kezelik a projektfeladatok megoldását, önálló produktumok készítését, valamint a tanuló egyéni tanulási útját és személyiségének fejlődését bemutató digitális portfóliót. Ehhez a munkához kaphattak jó módszertani útmutatót a résztvevők.

 

A FOGLALKOZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ LETÖLTHETŐ ANYAGOK:

Dr. Főző Attila László: Tervezzünk pedagógiai projektet című szekcióelőadásának prezentációja elérhető ITT

Dr. Főző Attila László: Hogyan tervezzünk online projektet a távtanítás idején? https://youtu.be/x8UXbDdjCc0

Vásárhelyi Virág: Az alapkérdés szerepe a projekt-pedagógiában : https://youtu.be/9Gd5ovv_Pnk

 

 


2020. DECEMBER 2. 17.00 - 19.00

TÉMA: DIGITÁLIS BENNSZÜLÖTTEK ÉS BEVÁNDORLÓK – FELOLDHATATLAN ELLENTÉTEK?

A szakmai és módszertani kérdésekkel, izgalmas esetfelvetésekkel fűszerezett ingyenes klub első alkalommal a FinTech előretörésének apropóján a generációk közötti különbségek áthidalásának és a digitális generációk iskolai motiválásának és pénzügyi tudatosságra nevelésének témakörét járta körül.

A tartalomból:
• Moderált beszélgetés a velünk élő generációkról és a mai diákok motiválhatóságáról
• A motiváció mérésének lehetőségei
• Kahoot játék
• Esetmegbeszélések
• Rövid ajánló a Pénziránytű Alapítvány aktuális és a témához kapcsolódó kínálatából
• A hónap pénzügyi témája: a korszerű pénzkezelés

Pénziránytű házigazdák: Nádasi-Malinka Krisztina és Vargáné Bukucs Zsuzsanna

Meghívott vendég a moderált szakmai beszélgetéshez: Borsosné Gróf Gyöngyi

A PLENÁRIS BESZÉLGETÉSRŐL KÉSZÜLT PODCAST FELVÉTELEKET MEGHALLGATHATJA ITT:

  Generációk az iskolában: digitális bennszülöttek és bevándorlók

   Pénziránytű Podcast

 

 

  Itt a kulcs a tizenévesek motiválásához

  Pénziránytű Podcast

 

 

A FOGLALKOZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ LETÖLTHETŐ ANYAGOK:

Generációk és motiváció előadás prezentáció elérhető ITT

Motivációs kérdőívek és útmutatók elérhetőek itt:

Kindrusz Pál, a PPKE BTK Tanárképző tanszék tanára engedélyével közreadott mérési segédanyagok:
20 kérdéses skálakérdőív a diákok motivációjának méréséhez
Eredményértékelési segédlet a 20 kérdéses kérdőív adatainak feldolgozásához
Kozéki Béla: A motiválás dimenziói tanulmány
Szitó Imre: A külső és belső motivációs tényezők szerepe a tanulók osztálytermi értékelésében