PÉNZIRÁNYTŰ TANÁRKLUB

A Pénziránytű Tanárklub a pénzügyi nevelés iránt elkötelezett és a korszerű módszertani megoldásokra nyitott pedagógusoknak biztosít találkozási lehetőséget. Tudásmegosztó fórumunk a pedagógusok érdeklődésének középpontjában álló szakmai és módszertani aktualitásokat körbejáró előadásokat, beszélgetéseket, valamint az egymás közötti tapasztalatcsere lehetőségét kínálja. A 2 óra hosszúságúra tervezett alkalmak online, Zoom platformon zajlanak, amelynek használatához minden jelentkezőnek rövid technikai útmutatót is küldünk

A Pénziránytű Iskolahálózatba regisztrált középiskolák, kollégiumok tanárainak részvétele ebben tanévben is minden alkalommal pontot ér a Kiemelt Pénziránytű Iskola címért folyó aktivitási versenyben is!

Ezen az oldalon az érdeklődők megtalálják a Tanárklub foglalkozásainak időpontját, témáját, tudnivalóit, letölthető anyagait, valamint az aktuális regisztrációs linket.

2024. NOVEMBER 20. SZERDA, 17.00 – 19.00
KÉSZSÉGFEJLESZTÉS ÉS DIGITÁLIS TRENDEK A PÉNZÜGYEK ÉS AZ OKTATÁS VILÁGÁBAN

Téma: A munkaerőpiaci készségek iskolai fejlesztési lehetőségei a mesterséges intelligencia bevonásával

Őszi online workshopunk keretében ismét jelentkezett népszerű Tanárklubunk. Most is egy igazán izgalmas és aktuális témával ismerkedhettek meg a legfrissebb pénzügyi és módszertani információkra nyitott általános- és középiskolai pedagógusok.

Miről volt szó?

A digitalizáció, élen a mesterséges intelligencia fejlődésével egyre erősebb hatást gyakorol mindennapjainkra. A pénzügyi és az oktatási szektor sem kivétel ez alól. Szakértő vendégeinkkel ezért megbeszéltük, hogyan változik meg a jövő pénzügyi világa, milyen új trendekkel találkozhatunk a fizetési forgalomban, a biztosítások területén és szó volt arról is, hogy mindez milyen új kihívásokat generál a pénzügyi nevelés szempontjából.

Vajon a digitalizáció átalakíthatja a fiatal generáció életstratégiáit? Mennyire változik meg a munkaerőpiaci kompetenciák rendszere? Milyen képességek kerülnek előtérbe és hogyan lehet az egyre gyorsabban változó világban céltudatos nemzedékeket nevelni? Milyen hatása lehet a pénzügyi készségek fejlesztésének az alapvető kompetenciákra? A válaszokat többek között a PISA pénzügyi műveltség mérés eredményeinek segítségével igyekeztünk megtalálni.

Vendégeink voltak:

Bognár Amália, a Pannon Egyetem Humántudományi Kar Neveléstudományi Intézet mesteroktatója

Dr. Főző Attila László digitális pedagógiai szakértő, a DTH szakmai vezetője

Hortobágyi Ágoston, az MBTSZ Digitalizációs Bizottságának tagja, digitális stratéga

Dr. Otti Csaba, a Metropolitan Egyetem Emberi erőforrás alapszak vezetője

Wittinghoff Dániel, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója, kiberbiztonsági szakértő

Rövid bevezetőnk után vendégelőadóink segítségével megválaszoltunk néhány nagyon aktuális kérdést:

• Manapság már párhuzamosan vagyunk részesei a fizikai és digitális térnek. Hogyan érdemes kezelnünk ezt a kettősséget?
• Milyen hatást gyakorol az MI a munkánkra és a munkaerővel szembeni elvárások rendszere változott-e ennek hatására és milyen irányban?
• Mi történik most a pénzügyi világban, hogyan változtak meg a fizetési szokások és mire kell felkészülnünk, felkészítenünk a jövő generációit, ha pénzügyeikről van szó?
• Hogy állunk most az MI etikett terén?
• Hard skill vs. soft skill? Milyen régi / új készségek felértékelődését kell most nagyon komolyan vennünk, ha a munkaerőpiacon sikeres fiatalokat szeretnénk nevelni?

A Tanárklub első részét benne a kerekasztalbeszélgetéssel itt nézhetitek vissza:

A Tanárklub második részében digitális oktatási szakértőink mutatták meg nekünk, hogyan állíthatjuk a generatív mesterséges intelligenciát a tanulói kompetenciafejlesztés szolgálatába.

A Tanárklub második részét, benne Bognár Amália és Főző Attila mindennapi oktatói gyakorlatba beépíthető tippjeivel itt nézhetitek vissza:

 

Főző Attila prezentációját itt éritek el: Készségfejlesztés és MI – Kreativitás és kritikai gondolkodás
Bognár Amália prezentációját itt tekinthetitek meg: A generatív mesterséges intelligencia, mint a szövegértés fejlesztését támogató tanulótárs

Érdemes visszanézni a korábbi Tanárklubok mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatos tartalmait. Görgess lejjebb még több videóért!

Hálásan köszönjük érdeklődéseteket és részvételeteket a Tanárklubon!

 

2024. ÁPRILIS 17. SZERDA, 17.00 – 19.00
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA AZ OKTATÁSBAN 2.0

TÉMA: A mesterséges intelligencia oktató munkát támogató legfrissebb lehetőségei

A mesterséges intelligencia (MI) hétről-hétre változik. Egyre több lehetőség kínálkozik, hogy mindennapi oktató munkánk során - akár a sikeres pénzügyi nevelés érdekében is - segítségül hívjuk az MI-t. Őszi Tanárklubunk alkalmával már foglalkoztunk a témával, melyet közkívánatra tovább folytattunk tavaszi workshopunk keretében, fókuszba helyezve az MI gyakorlati alkalmazási lehetőségeit. Jó szívvel ajánljuk őszi Tanárklubunk felvételeit is, melyeket ezen az oldalon lejjebb görgetve tekinthetnek meg.

Köszönjük szakértő vendégeinknek, hogy megosztották velünk értékes tudásukat, tapasztalataikat:

Kiss Mónika Mária, eTwinning nagykövet a Dél-Alföld régióban. Tanító és olasz nyelvtanár. többszörös Pénziránytű Tanári díjazott
Molnárné Dr. László Andrea, a Székesfehérvári Kodály Zoltán Általános Iskola, Gimnázium és AMI pedagógusa, többszörös Pénziránytű Tanári díjas, MI tananyag fejlesztő szakértő, MI alapú oktatás trénere
Skultéty Katalin, eTwinning nagykövet az Észak-Magyarország régióban. Matematika, angol és informatika tanár a miskolci Lévay József Református Gimnáziumban. Microsoft innovatív szakértő pedagógus.
Dr Főző Attila László, digitális pedagógiai szakértő, a Digitális Témahét szakmai vezetője
Jánossy Zsolt, digitális pedagógiai szakértő, a Török Ignác Gimnázium tanára.

A plenáris felvételek visszanézhetők

Ez alkalommal vendégelőadóink segítségével egy kerekasztal beszélgetéssel nyitottunk, melynek keretében igyekeztünk megválaszolni az MI iránt érdeklődő pedagógusok hozzánk érkezett kérdéseit. A beszélgetés felvétele megtekinthető itt:

 

A Tanárklub második részében három szekcióban vezettek be minket szakértőink az MI alkalmazásán alapuló, az oktatásban is hasznosítható, ingyenesen elérhető lehetőségek aktualitásaiba.

1. Szekció: MI az értékelésben és a projektmunkában

Dr. Főző Attila László és Jánossy Zsolt digitális szakértők feltárták a rendkívül gyorsan változó generatív MI alkalmazások aktualitásait, fókuszba helyezve az értékelés témakörét. Szinte lehetetlen lépést tartani a napi munka mellett a mesterséges intelligencia fejlődésével, ebben adtak értékes segítséget szakértőink.

A szekció első részében Jánossy Zsolt egy MI elemeket tartalmazó miniprojekt részleteibe engedett betekintést. Megtudhattuk, hogyan készíthetnek diákjaink virtuális interjút például tudósokkal, illetve azt is, hogyan könnyíti meg a projektek értékelésének tervezését a generatív mesterséges intelligencia a sokszor időrabló rubric, vagy checklist gyors összeállításával. Nem mellesleg az is kiderült, hogy már saját MI asszisztens is vásárolhatunk a boltban. Zsolt előadását itt nézheti vissza:

A szekció második részében Főző Attila rendet teremtett az MI-vel szemben támasztott tanári elvárások és valós lehetőségek rendszerében, és megmutatta, hogyan segít jelenleg a generatív mesterséges intelligencia a tanulók értékelésében. Mik az előnyök és mik a buktatók? A témát néhány közismert edtech alkalmazás, például a Concer, a Quizalize, illetve a Quizizz ingyenes funkcióinak példáin keresztül tekinthettük át. Ezt követően egy teljesen új megközelítéssel találkozhattunk: az előadás második részében a fordított promptolásra épülő szöveg- és képgeneráló feladatokról esett szó. Attila előadása itt nézhető vissza:

Az előadásokban említett wakeletgyűjtemény és dokumentumok itt érhetők el:

MI újratöltve… 1. rész megtekinthető ITT .
MI a tanári munkában 2. rész: https://wakelet.com/wake/cix3pU-cjBMRuKzyvVsp3

2. Szekció: Magic School

Kiss Mónika és Skultéty Katalin eTwinning nagykövetek bevezettek minket a Magic School varázslatos világába, melynek használatával a pedagógusok valóban megkönnyíthetik a munkájukat, legyen szó akár adminisztrációról, vagy módszertani segítségről. A programmal pillanatok alatt készíthetünk óraterveket, ötleteket kaphatunk a differenciáláshoz, az értékeléshez, de virtuális asszisztensként kreatív feladatok összeállításában is támogat minket.

Szakértőink elmondták, hogy a Magic School egy rendkívül hasznos mesterséges intelligencia-alapú alkalmazás a pedagógusok munkájának megkönnyítésére akár kisgyermekeket, akár érettebb korosztályt tanítunk. Használatához nincs feltétlenül szükség az angol nyelv magas szintű ismeretére, hiszen megfelelő beállításokkal az oldal magyar nyelvre fordítva is nyújt információkat. A Magic School végig kíséri az oktatási folyamatot a tervezéstől a személyre szabott értékelésig. Ráadásul a pedagógus teljes felügyeletével a diákok is használhatják a csoporthoz rendelt alkalmazásokat, melyekben a feladatok testre szabhatók, a tanulók munkája teljes egészében nyomon követhető.

A szekcióban bemutatott prezentáció ITT tekinthető meg.

A Magic School alkalmazást itt érhetik el az érdeklődők: https://www.magicschool.ai/

Kiss Mónika több olyan projektet is készített már, melyben alkalmazta a mesterséges intelligencia kínálta lehetőségeket. A 2023/2024. tanévben a Pénziránytű Tanári Díj különdíját nyerte el a kreatív ötletességgel benyújtott, „A karácsonyi kisegér ” című, az alsó tagozat 2-4. osztályos kisdiákjainak készített projekttervéért.

3. Szekció: Jövőnk az MI-vel

Molnárné Dr. László Andrea bemutatta, hogyan alakítja át a pedagógusok és a diákok jövőjét a mesterséges intelligencia, és hogyan segíthetjük tanulóinkat felkészülni az MI generálta kihívásokra.

Az előadás során példákat láthattunk arra, milyen új veszélyek jelentek meg az MI-vel kapcsolatban, mi az, amire feltétlen figyelnünk kell, és fel kell hívnunk a diákok figyelmét. Mindezek mellett nemcsak a káros társadalmi hatások, csalások, hanem a munkaerőpiaci változások és a jelen új túlélő kompetenciái is szóba kerültek. Szakértőnk a rendelkezésre álló kutatások alapján igyekezett választ adni arra, hogy meg fog-e változni a tanári munka, illetve gyakorlatban is használható alkalmazások segítségével bemutatta, hogyan tudjuk az MI előnyeit felhasználni a mindennapi pedagógiai munkánk támogatására.

Andrea többszörös Pénziránytű Tanári díjas pedagógus. Az idei tanévben nyertes, az „OkosPénz: Játék és MI a Befektetésben”  című, középiskolás tanulók számára készített projekttervében is egyedülálló megközelítést alkalmaz: a mesterséges intelligencia támogatásával megvalósuló tudásátadás és kompetenciafejlesztés mellett nagy hangsúlyt kapott a kreativitás és az innováció.
 

Hálásan köszönjük érdeklődésüket és részvételüket a Tanárklubon!

 

2023. NOVEMBER 14. KEDD, 17.00 – 19.00
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA AZ OKTATÁSBAN

TÉMA: Hogyan használható a Mesterséges Intelligencia a mindennapi oktató munka során?

Őszi online workshopunk keretében ismét jelentkezett népszerű Tanárklubunk. Most is egy igazán izgalmas és aktuális témával ismerkedhettek meg a legfrissebb digitális információkra nyitott általános- és középiskolai pedagógusok. Célunk az volt, hogy szakértő vendégeink segítségével sikerüljön eligazodni a Mesterséges Intelligenciával kapcsolatos információrengetegben.

Visszanézhető a Tanárklub felvétele:

Ha egyszer is érezte már elveszettnek magát a számtalan oktatásban is alkalmazható digitális eszköz rengetegében, ha a Mesterséges Intelligencia (MI) hallatán ha nem is pánik környékezi, de sok-sok kérdés megfogalmazódott már Önben is, akkor mindenképp érdemes megnéznie a Mesterséges Intelligencia oktatási felhasználását fókuszba helyező Tanárklub felvételeit.

Vendégelőadóink, Dr. Főző Attila László és Jánossy Zsolt digitális szakértők segítségével megbeszéltük, mit is takarnak pontosan az MI és a generatív MI fogalmak, mit jelentenek a gépi tanulás, a deep learning, a big data kifejezések és hogyan jutott el az MI odáig, hogy még 1997-ben Gary Kasparov, az akkori sakkvilágbajnok vereséget szenvedett az IBM Deep Blue nevű sakkjátszó számítógépes programjától.

Milyen lehetőséget rejt és milyen kihívások elé állít minket a Mesterséges Intelligencia most 2023-ban? – Hogyan szivárog be az MI az iskolapadba, hogyan könnyítheti meg a tanulási folyamatot és a tanári munkánkat.

Szakértőink bevezető előadását itt tekintheti meg.

A Tanárklub második részében két szekcióban mutatták meg szakértőink az MI alkalmazásán alapuló, oktatásban is hasznosítható leghasznosabb lehetőségeket.

Dr. Főző Attila Bing Chat és Copilot fókuszú bemutatóját itt tekintheti meg:

Jánossy Zsolt a tartalomgeneráló eszközökről és a célravezető promt összeállításáról szóló előadása itt nézhető vissza:

Köszönjük érdeklődését és részvételét a Tanárklubon!

 

2023. ÁPRILIS 19. SZERDA, 17.00 - 18.30
MINDEN, AMIT TUDNI AKARTÁL A BLOKKLÁNCRÓL ÉS A KRIPTOVALUTÁKRÓL

TÉMA: Hogyan beszélgessünk diákjainkkal a legmodernebb pénzügyi technológiákról

Tavaszi online workshopunk keretében ismét jelentkezett népszerű Tanárklubunk. Egy igazán izgalmas és aktuális témával ismerkedhettek meg a pénzügyi világ legfrissebb információira nyitott általános- és középiskolai pedagógusok. Célunk volt, hogy szakértő vendégeink segítségével magabiztos szakmai alapinformációkkal szolgálhassunk a blokklánc és a kriptovilág iránt érdeklődő tanároknak.

Miről volt szó?

Bizonyára többen tapasztalták már, hogy a kriptopiac iránt egyre több fiatal érdeklődik. A Tanárklubon bevezettük a pedagógusokat a blokkláncok és a kriptoeszközök témakörébe annak érdekében, hogy magabiztosabban beszélgethessenek diákjaikkal a fintech világ egyik legizgalmasabb területéről.

A Tanárklubon kiderült, mi az a blokklánc, mi köze van a Yap szigetek őslakosainak a legmodernebb pénzügyi technológiákhoz, mit jelent a genezis és kik azok a bányászok. Fény derült mindemellett arra is:

• hogyan valósul meg egy tranzakció a blokklánc segítségével,
• milyen tulajdonságokkal rendelkezik a blokklánc,
• melyek a felhasználási területei.
• Milyen típusai különböztethetők meg a kriptoeszközöknek,
• milyen befektetési, fogyasztói és környezeti veszélyekkel kell számolnunk használatuk esetén,
• hogyan illeszkednek ebbe a rendszerbe a digitális jegybankpénzek,
• és mik azok az NFT-k.

A Mastercard szakértő előadóinak, Cser Tamásnak és Tilesch Bálintnak a közreműködésével készült Tanárklub-felvételt itt tekintheti meg:

Köszönjük érdeklődését és részvételét a Tanárklubon!

 

 

2023. FEBRUÁR 1. SZERDA, 17.00 - 19.00
PÉNZÜGYI TUDÁS ÉS ÉLMÉNYEK A TANÓRÁKON

TÉMA: Hogyan építsük be a pénzügyi játékokat tanóráinkba általános- és középiskolában

A játék az öröm, emellett az értékes tapasztalatok és tudás forrása is. A modern oktatás nem létezhet az edutainment, azaz a szórakozva oktató módszerek nélkül. Lehet a mindennapi pénzügyi ismeretek átadása, tanulása is élvezetes? Bizony igen és nemcsak a tőzsdeguruk számára. Mi pedig azon dolgozunk, hogy minél több szórakozva oktató, játékos eszközt adjunk az általános- és középiskolai pedagógusok kezébe.

Miről volt szó?

A Tanárklub első részében a részt vevő pedagógusok elsőként ismerhették meg legújabb játékos programjainkat. Emellett megmutattuk, melyek a legnépszerűbb, az általános és középiskolás korosztály érdeklődését is felkeltő játékaink, alkalmazásaink.

•Tanárklub felvétel 1. - 2023 tavaszi aktualitásaink
•Tanárklub felvétel 2. - Játékos élmények mindenkinek: Pénzügyi személyiségtesztek és Gyümölcspiac

Két szekció, sok játék, még több ötlet és jó gyakorlat

A klub hátralévő részében az általános iskolában és a középiskolában tanító pedagógusokat két külön szekcióban vártuk. Mindkét csoportban interaktív módon mutattuk be régi és új pénzügyi tudatosságot fejlesztő játékainkat, majd arra kerestük közösen a választ, hogyan válhatnak a játékok - tantárgytól függetlenül – a mindennapi oktató munka részévé.

Célunk volt, hogy egy gondolatébresztő közös beszélgetés során lehetőséget adjunk az alkalmazásainkat már használó pedagógusoknak, hogy megmutassák jó gyakorlatukat, míg a játékos pénzügyi neveléshez ötleteket kereső kollégák inspirációt kapjanak a pénzügyi játékok tanórákba építéséhez.

Általános iskolai szekció

Az általános iskolai szekcióban vendégelőadóink voltak:

Dr. Hajdú-Tóváry Dorottya, a Budenz József általános iskola igazgatóhelyettese, alsó tagozatos tanító, matematika és pénzügyi ismeretek tanár
Jáhner Eszter, a Budenz József általános iskola történelem, társadalmi ismeretek és francia szakos tanára

Jáhner Eszter megosztotta velünk tapasztalatait a Pénzügyi Hősképző applikáció tanórai hazsnálatáról. Dr. Hajdú-Tóváry Dorottya pedig inspiráló módon összefoglalta, hogyan építhetők be a pénzügyi ismeretek bármely – valóban bármely – tanórába. A Tanárklubon bemutatott, erről szóló Vistacreate prezentációt ITT tekintheti meg.

• Tanárklub felvétel 3. – Játékos élmények, általános iskolai szekció: Pénzügyi Hősképző és Suska és Zsozsó a Hőssuliban

Középiskolai szekció

A MoneySim pénzügyi szimulációnk tanórai és verseny célú felhasználásának lehetőségeivel ITT ismerkedhetnek meg.

A MoneySim szimulációról még több információ, a játék oktatási célú felhasználását támogató mintaóraterv és a regisztráció nélkül játéklehetőségek elérhetők ITT.

• Tanárklub felvétel 4. – Játékos élmények, középiskolai szekció: MoneySim, a pénzügyi döntések játéka

Köszönjük érdeklődését és részvételét a Tanárklubon!

 

2022. NOVEMBER 15. KEDD, 17.00 - 19.00
PROJEKTPEDAGÓGIA 3.0

TÉMA: Gyakorlatias, digitális pénzügyi projektek, és jó tanácsok a Pénziránytű Tanári Díj elnyeréséhez

Őszi online workshopunk keretében szeretettel vártuk a projektmódszertan iránt érdeklődő általános- és középiskolai pedagógusokat a Tanárklub legújabb foglalkozásán.

Szakértő vendégeink segítségével bemutattunk kész digitális projektet, de a résztvevők betekintést nyerhettek a 2023-as PÉNZ7 korszerű pénzkezelés témában készülő mintaprojektjének munkálataiba is. Azok a pedagógusok pedig, akik szívesen vennének részt Pénziránytű Tanári Díj pályázatunkon,igen értékes tapasztalatokkal lehettek gazdagabbak, hiszen azt is elárultuk, mi a titka a legjobban sikerült projekteknek.

Vendégeink voltak:
Borsosné Gróf Gyöngyi, a Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium (Budapest) matematika szakos tanára
Dr. Főző Attila László, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet digitális pedagógiai tanácsadója, CodeWeek nagykövet
Jánossy Zsolt, a Török Ignác Gimnázium fizika, matematika és angol szakos tanára (Gödöllő), a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ digitális fejlesztője
Lendvai Györgyi, a BGSzC II. Rákóczi Ferenc Technikum szakmai elméleti tantárgyat oktató tanára

Miről volt szó?

A Tanárklub első felében arról beszélgettünk, hogy mit is adhat a projektpedagógia tanárnak, diáknak, intézménynek és szülőknek. Végigjártuk a projektek nélkülözhetetlen elemeit, beszéltünk arról is, mik a leggyakoribb félreértések a projektek alkalmazása során. Áttekintettük a projekttervezés menetét és arról is esett szó, hol kaphatunk segítséget, ha a projekteket szeretnénk oktató munkánk részévé tenni. Mindemellett részletesen bemutattuk idei Pénziránytű Tanári Díj pályázatunkat is, melynek projekt kategóriájában 500.000 Ft-ot nyerhetnek a díjazott pedagógusok. A Tanárklub első részéről készült felvételt itt érheti el: https://youtu.be/aeNhDQ5x7ss

A Tanárklub második részében két párhuzamos szekcióban vártuk az érdeklődőket.

Első lépések a projektmódszertanban: az első szekcióban részletesen megismerhették a „JátszMa a pénzzel” című, pénzügyi tervezés témában készült digitális projektünket és szó volt a projekt tanórai alkalmazásának eredményeiről és tanulságairól is.  A szekcióban megosztott prezentáció ITT érhető el.

A projekttervezés gyakorlata haladóknak: a második szekcióban a projekttervezés menetét vettük górcső alá lépésről lépésre a jövő évi PÉNZ7 pénzügyi témáját feldolgozó korszerű pénzkezelés projekt apropóján. A projekttervezés kulisszatitkain keresztül pedig ebben a szekcióban is megmutattuk, hogyan lehet sikeresen pályázni a Pénziránytű Tanári Díj 500.000 Ft-ot érő projektterv kategóriájában. A szekció felvételét YouTube csatornánkon is elérheti: https://youtu.be/YnqNG0LZSOI

Szakértő vendégeink jó szívvel ajánlják további tájékozódásra a következő oldalakat:

A Digitális Témahét weboldala: http://digitalistemahet.hu/
A Digitális Témahét Facebook oldala: https://www.facebook.com/digitalistemahet
A Digitális Témahét YouTube-csatornája: https://www.youtube.com/c/DigitálisTémahét21
A Digitális Témahét csapatának szakmai kiadványai:
      • Hetedhét online projektötlet 2021
      • Digitális Témahét Ötlettár
      • Fókuszban a digitális pedagógia

Mintaprojektek a köznevelés és szakképzés számára: http://digitalistemahet.hu/tudasbazis

Digitális pedagógiai módszertani ajánlások gyűjteménye : https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/tavoktatas/Modszertani_gyujtemeny_01_08_honlapra.pdf
A Digitális étlap – Módszertani ötlettár és szakképzési tananyagtár „Hozzávalók” oldalán innovatív tanítási-tanulási módszerek és tartalomforrások mellett ajánlás található a tanórán használható digitális eszközökre is.

Ajánlott OH akkreditált képzés a témában:  https://pedakkred.oh.gov.hu/PedAkkred/Catalogue/CatalogueDetails.aspx?Id=8157

 

 

2022. ÁPRILIS 6. SZERDA, 17.00 - 19.00
TANTEREM A TIKTOKON?
TÉMA: Így érdemes használni a közösségi médiát az oktató munkában

A közösségi média platformok nem helyettesíthetik a pedagógusok szakmai és nevelő munkáját. Na de mit tegyünk, ha a fiatalok egész tanórán kedvenc platformjaikat pörgetik a pad alatt? Tiltsuk, engedjük, esetleg van más megoldás? Szakértő vendégeinkkel a fenti kérdésekre is választ kerestünk a szakmai workshopunk keretében megrendezésre kerülő Tanárklub legutóbbi foglalkozásán.

A közösségi média platformok áttekintése után feltérképeztük, mi a különbség a digitális bennszülött diákok és a digitális bevándorló tanárok közösségi médiáról alkotott véleménye között. Megbeszéltük, mire használhatók és milyen korlátai vannak a leggyakrabban pörgetett közösségi média csatornáknak, valamint bemutattunk néhány a mindennapi oktató munkába is remekül integrálható tartalmat.

A program zárórészében arra is fény derült, miért érdemes és hogyan lehet eséllyel pályázni Digitális Alkotó Pályázatunk május 10-én záruló TikTok-videó kategóriájában. A Mindennapok pénzügyi hőseiről készíthető rövidfilmek teret adnak a kreatív, alkotó csapatmunkának, emellett formálják a diákok pénzügyi attitűdjét is: https://penziranytu.hu/digalkotopalyazat2022

Vendégeink voltak:

Bradács András, a Front Page Communications vezető tanácsadója

Gódor Zola: közgazdász, matek coach, a @rapidmatek TikTok oldal, és a Zola tudástár oldalak szerkesztője, vezetője.

Hidasi Ákos, Nagy Bence, Takács Benedek és Zaletnik Lili, a XVII. kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium 11. évfolyamos diákjai, diákvállalkozók, a Pénziránytű Alapítvány diáknagykövetei.

Ha szeretne ötleteket, hogyan, milyen didaktikai célok mentén érdemes a közösségi médiát beépíteni a tanórákba, egyben arra is kíváncsi, hogyan lehet eséllyel pályázni az iskolahálózatunk középiskolás tanár-diák csapatainak meghirdetett Digitális Alkotó Pályázat TikTok videó kategóriájában, érdemes visszanézni a Tanárklub felvételét a Pénziránytű YouTube-csatornán.

Köszönjük érdeklődését és részvételét a Tanárklubon!

 

2022. FEBRUÁR 1.  KEDD, 17.00 - 19.00
MOTIVÁCIÓ 2.0
TÉMA: TIPPEK, TRÜKKÖK, JÓ GYAKORLATOK – A MOTIVÁLÁS TITKAI

Vajon mi a titok? A motiváció kérdésköre a pedagógusok munkájának egyik legizgalmasabb területe. Nem csoda, hogy szakmai és módszertani tudásmegosztó Tanárklubunk résztvevői a visszajelzések alapján erről szerettek volna még többet hallani. Az előző tanévben már foglalkoztunk a motiváció elméleti hátterével, ez alkalommal pedig a jó gyakorlatokra helyeztük a hangsúlyt.

Február 1-jén délután 17.00 órától a motiváció azonnal bevethető gyakorlati tippjeivel, trükkjeivel ismerkedhettek meg a résztvevők az online térben.
• Hogyan lehet felébreszteni a diákok motivációját?
• Mi a titka a jól motiváló pedagógusoknak?
• Fenntartható-e, és ha igen, hogyan a motiváció hosszabb távon?
• Hogyan járulhat hozzá a motiváció emeléséhez a gyakorlatias pénzügyi nevelés tanórai integrációja?

Ezeket a témákat jártuk körbe gyakorló pedagógus vendégeinkkel. Szó volt a hátrányos helyzetű tanulók és a kiemelkedő tehetségek motivációjáról, s persze meghívtuk az érintett diákokat is, hiszen kíváncsiak voltunk arra, ők mit gondolnak, hogyan lehet a fiatalokra hatást gyakorolni.

Vendégelőadóink:

Vendégeink elismert gyakorló pedagógusok, intézményvezetők, mentorok és pénzügyi versenyeken kiemelkedően szereplő diákok:

Figura Magdolna, a XVII. kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium tanára, Arany Iránytű Díjas pedagógus

Hajdú-Tóvári Dorottya, a Budenz József Általános Iskola és Gimnázium intézményvezető helyettese, az Út az érettségihez program mentora

Titi Katalin, a Budapest II. kerületi Pitypang utcai Általános Iskola intézményvezetője, az Év Tanára 2021-ben, az Út az érettségihez program vezetője

Hidasi Ákos, Nagy Bence és Takács Benedek, a XVII. kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium 11. évfolyamos diákjai, diákvállalkozók, a Pénziránytű Alapítvány diáknagykövetei.

A vendégeinkkel folytatott beszélgetést Podcast csatornánkon hallgathatja meg:

 

PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST

 

A pénzügyi versenyekre való felkészülésről és a versenyek motivációs hatásáról készült összeállításunk YouTube-csatornánkon érhető el: https://youtu.be/NrqVtEc2T5c

A motiváció elméleti alapjaival a tavalyi tanévben megrendezett Motiváció Tanárklubon is megismerkedhettek a résztvevők. A vendégeinkkel folytatott online kerekasztal beszélgetésünk szintén a Pénziránytű podcast csatornán érhető el.

 

PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST

#3 – Itt a kulcs a tizenévesek motiválásához – Pénziránytű Podcast

 

Köszönjük érdeklődését és részvételét Tanárklubunkon!

 

2021. NOVEMBER 16.  KEDD, 17.00 - 19.00
PROJEKTPEDAGÓGIA 2.0
TÉMA: JÓ GYAKORLATOK A SZAKKÉPZÉSBEN ÉS A KÖZOKTATÁSBAN, FELKÉSZÜLÉS A PÉNZIRÁNYTŰ TANÁRI DÍJRA

A tavalyi tanévben megvalósult Projektkóstoló Tanárklub folytatásaként két szekcióban vártuk a projektpedagógia kedvelőit, illetve azokat is, akik be szeretnék építeni a projekteket oktató munkájukba. Ez alkalommal nem csak az alapokról volt szó, hanem arról is, hogy lehet eredményesen pályázni az idei Pénziránytű Tanári Díjra, s hogyan kell egy jól működő projekttervet összeállítani.

Vendégelőadóink:
Vendégeink a projektek országosan elismert szakértői, olyan pedagógusok, akik évek óta sikeresen valósítanak meg projekteket, sőt oktató-nevelő munkájuk alapját képezi a projektpedagógia:

Dr. Főző Attila László digitális oktatási szakértő, a modern módszertani eszközök, a digitális megoldások elkötelezett híve, Wakelet nagykövet, projektpedagógiai szakértő és oktató.

Kiss Mónika eTwinning nagykövet a Dél-Alföld régióban. Tanító és olasz nyelvtanár, projektpedagógiával 2006 óta foglalkozik.

Skultéty Katalin eTwinning nagykövet az Észak-Magyarország régióban. Matematika, angol és informatika tanár a miskolci Lévay József Református Gimnáziumban. Számos Comenius/Erasmus-projektet koordinált. Microsoft innovatív szakértő pedagógus.

Székely Júlia: a BGSZC Varga István Közgazdasági Technikum igazgatója. Szakképzési mintaprojektek szerzője, a Küldetések a pénz világában tankönyv és a Pénzügyi Hősképző applikáció társszerzője.

Projektek a gyakorlatban két szekcióban:

A „Jó gyakorlatok a gazdasági szakképzésben” c. szekcióban Székely Júlia és dr. Főző Attila várta a résztvevőket. Részletesen megismerhették a Kagylóktól a Bitcoinig c. kutatásalapú, produktumorientált projektet, majd a projekt sarokköveire fókuszálva a Pénziránytű Tanári Díj pályázat projektsablonját tekintettük át részletesen. Célunk volt, hogy kézzelfogható, gyakorlatias ismereteket kapjanak a projektoktatás iránt érdeklődő pedagógusok, hogyan érdemes színvonalas projektet összeállítani akár digitális eszközök segítségével.

A "Jó gyakorlatok a gazdasági szakképzésben" szekció foglalkozását az alábbi Youtube linken nézheti vissza.

Székely Júlia „Tárlattúra a kagylóktól a Bitcoinig” c. prezentációja ITT érhető el

Főző Attila „Tervezzünk projektet” c. prezentációja ITT érhető el

Székely Júlia „Dönts helyesen és tied lehet a profit” c. szakképzési mintaprojektjének prezentációja ITT érhető el

Székely Júlia „Dönts helyesen és tied lehet a profit” c. szakképzési mintaprojektjének projektterve ITT érhető el.

Szakképzési mintaprojektek a Digitális Témahét oldaláról ITT érhetők el.

A Jó gyakorlatok a köznevelésben c. szekcióban Kiss Mónika és Skultéty Katalin mutatta meg, hogyan lehet fejleszteni a diákok pénzügyi szemléletét projektek segítségével. A résztvevők Takarékos Tivadar és Pazarló Pista történetével és a Fessük le az iskola kerítését projekttel ismerkedhettek meg részletesen. Vendégelőadóink pedig a Pénziránytű Tanári Díj pályázat projektsablonjában elevenítették meg egy osztálykirándulást tervező projekt mozaikdarabkáit.

Kiss Mónika és Skultéty Katalin „Problémák és megoldások” c. előadásának prezentációja ITT érhető el.

Az eTwinning projektmintákból inspiráció INNEN szerezhető.

Különböző tantárgyakhoz és korosztályokhoz kapcsolódó mintaprojektek a Digitális Témahét Tudásbázisából érhetők el.

A projektpedagógia alapjaival a tavalyi tanévben megrendezett Projektkóstoló Tanárklubon ismerkedhettek meg a résztvevők. A vendégeinkkel folytatott online kerekasztal beszélgetésünk a PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST CSATORNÁN érhető el. Hallgassa meg Ön is, hogyan tudja a projektoktatás segíteni pedagógiai munkáját!

 

PODCAST FELVÉTEL

 

Érdemes workshopunk többi programjából is csemegézni, hiszen a pénzügyi innovációk a vírushelyzet hatására még nagyobb lendületet kaptak. Ez alkalommal szakmai vendégelőadóink az oktatás során is felhasználható legfrissebb pénzügyi aktualitásokkal érkeztek.

További információért keresse fel Workshopok aloldalunkat!

Köszönjük, hogy részt vettek Tanárklub foglalkozásunkon, s közösen, modern módszertani eszközökkel is fejleszthetjük a diákok pénzügyi tudatosságát!

 


2021. ÁPRILIS 14. SZERDA, 17.00 - 19.00
MARADJUNK JÁTÉKBAN!
TÉMA: GAMIFICATION AZ OKTATÁSBAN

„Bűvös kulcs és gyertya lángja,
színes árnyék, ördöglámpa.”
Kosztolányi Dezső: A játék (részlet)

A játék könnyeddé tesz, felemel, szórakoztat, kikapcsol, felizgat, megnyugtat, motivál és flow állapotba helyez. Nem csoda, hogy játszani 0-99 éves korig mindenki szeret. A játékelemeket ezért egyre több helyzetben és folyamatban alkalmazzák az üzleti világban és egyre több pedagógus lát benne fantáziát. A diákok és a tanárok motivációjának növelésében is sikeresen alkalmazható játékosítás, gamification, vagy gamifikáció azonban sokkal több puszta játéknál.

Miről beszélgettünk a Tanárklubon?
• Mit is jelent és hogyan hasznosítható a játékosítás az oktatásban?
• Milyen szemléletváltásra van szükségünk, s milyen kudarcokra, gátló tényezőkre kell felkészülnünk?
• Hogyan érdemes nekiállnunk tanárként, ha szeretnénk a játékelemeket felhasználni a mindennapi oktató munkánkban?
• Hogyan tudjuk játékosítani folyamatainkat, s hogyan tudunk továbbfejlődni, ha már próbálkoztunk a gamification-nel?
Ezekre és az Önök konkrét kérdéseire kerestük a választ vendégelőadóinkkal az online térben.

Meghívott szakértő vendégeink voltak:

Prievara Tibor: az ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium tanára, a Tanárblog.hu szerkesztője, a hashtag school digitális oktatási portál és rendszer megálmodója

 

 

Pusztai Ádám: a Kollektíva alapítója, a Gamification (HUN) csoport alapítója, moderátora

 

 

Vendégeinkkel folytatott online kerekasztal beszélgetésünk a PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST CSATORNÁN már elérhető. Hallgassa meg Ön is, hogyan tudja a játékosítás hatékonyabbá tenni pedagógiai munkáját!

Prievara Tibor és Pusztai Ádám a Tanárklubon

PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST

 

A FOGLALKOZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ LETÖLTHETŐ ANYAGOK, INFORMÁCIÓS PORTÁLOK:
• Játékosított keretek tanuláshoz: az LGF-keretrendszer: https://kollektiva.eu/jatekositott-tanulas-tanitas-lgf/
• Gamification és oktatás: 14 figyelemmágnes ötlet tanároknak: https://kollektiva.eu/gamification-es-oktatas-14-figyelemmagnes-otlet-tanaroknak/
• Neked való a gamification?: https://kollektiva.eu/neked-valo-a-gamification/
• Hashtag School a magyar gamification tudásportál: https://hashtag.school/
• A 21. századi tanár: http://tanarblog.hu/21-szazadi-tanar

Köszönjük, hogy ismét velünk tartott, várjuk szeretettel további programjainkon is!

 


2021. FEBRUÁR 16. KEDD, 17.00 - 19.00
PROJEKTKÓSTOLÓ
TÉMA: PROJEKTOKTATÁS A SZAKKÉPZÉSBEN ÉS A KÖZOKTATÁSBAN

Februári Projektkóstolónkat általános- és középiskolai, valamint a szakképzésben dolgozó pedagógusoknak, intézményvezetőknek is jó szívvel ajánljuk. A két órára tervezett foglalkozás első részében a projektpedagógia alapjairól beszélgettünk vendégeinkkel, majd a második részben három külön szekcióban, szakértő vendégeink segítségével ismerhették meg az érdeklődők a projektekkel kapcsolatos legfontosabb szakmai és módszertani tudnivalókat, jó gyakorlatokat, s kaphattak választ aktuális kérdéseikre.

Meghívott vendégeink voltak:
Dr.Főző Attila László, digitális oktatási szakértő
Gelencsér Anna, Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium, alapító, intézményvezető
Nagy Balázs, Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum, tanár
Rozsos Réka, Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium, tanár

Vendégeinkkel folytatott online kerekasztal beszélgetésünk a PÉNZIRÁNYTŰ PODCAST CSATORNÁN érhető el. Hallgassa meg Ön is, hogyan tudja a projektoktatás segíteni pedagógiai munkáját!

 

PODCAST FELVÉTEL

 

A Tanárklub második részében 3 külön szekcióhoz lehetett csatlakozni:

1. Tantárgyközi projektek megvalósítása általános- és középiskolában, módszertani jó gyakorlatok:
A Diákszempontban a projektek a tanulásszervezés alapját képezik, tantárgyközi projektjeik átszövik mindennapjaikat. Gelencsér Anna és Rozsos Réka megmutatta honnan indultak, hogyan fejlesztik évről-évre projektjeiket, s megmutatták azokat a módszereket és jó gyakorlatokat, melyeket általános- és középiskolában is érdemes alkalmazni.

2. Hogyan tervezzünk projekteket? Digitális eszközök a projektekben, a projektek és az online oktatás:
Dr. Főző Attila Lászlóval a beszélgetés során arra kerestük a választ, hogy milyen elemekből érdemes felépíteni egy projektet, mi szükséges hozzá és milyen elérhető segédanyagok segíthetik a munkát. A digitális technológia ma már elkerülhetetlen, ezért érdemes arról is beszélni, hogy az oktatási projektekben milyen eszközöket használnak leggyakrabban a pedagógusok és miért.

3. Projektfeladatok a gazdasági szakképzésben:
Nagy Balázzsal a gazdasági szakképzés projektjeinek módszertani jó gyakorlatairól beszélgettek az érdeklődők. A 2020-ban megjelent Képzési és kimeneti követelmények (KKK) és Programtantervek (PTT) kiemelten kezelik a projektfeladatok megoldását, önálló produktumok készítését, valamint a tanuló egyéni tanulási útját és személyiségének fejlődését bemutató digitális portfóliót. Ehhez a munkához kaphattak jó módszertani útmutatót a résztvevők.

 

A FOGLALKOZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ LETÖLTHETŐ ANYAGOK:

Dr. Főző Attila László: Tervezzünk pedagógiai projektet című szekcióelőadásának prezentációja elérhető ITT

Dr. Főző Attila László: Hogyan tervezzünk online projektet a távtanítás idején? https://youtu.be/x8UXbDdjCc0

Vásárhelyi Virág: Az alapkérdés szerepe a projekt-pedagógiában : https://youtu.be/9Gd5ovv_Pnk

 

 


2020. DECEMBER 2. 17.00 - 19.00

TÉMA: DIGITÁLIS BENNSZÜLÖTTEK ÉS BEVÁNDORLÓK – FELOLDHATATLAN ELLENTÉTEK?

A szakmai és módszertani kérdésekkel, izgalmas esetfelvetésekkel fűszerezett ingyenes klub első alkalommal a FinTech előretörésének apropóján a generációk közötti különbségek áthidalásának és a digitális generációk iskolai motiválásának és pénzügyi tudatosságra nevelésének témakörét járta körül.

A tartalomból:
• Moderált beszélgetés a velünk élő generációkról és a mai diákok motiválhatóságáról
• A motiváció mérésének lehetőségei
• Kahoot játék
• Esetmegbeszélések
• Rövid ajánló a Pénziránytű Alapítvány aktuális és a témához kapcsolódó kínálatából
• A hónap pénzügyi témája: a korszerű pénzkezelés

Pénziránytű házigazdák: Nádasi-Malinka Krisztina és Vargáné Bukucs Zsuzsanna

Meghívott vendég a moderált szakmai beszélgetéshez: Borsosné Gróf Gyöngyi

A PLENÁRIS BESZÉLGETÉSRŐL KÉSZÜLT PODCAST FELVÉTELEKET MEGHALLGATHATJA ITT:

  Generációk az iskolában: digitális bennszülöttek és bevándorlók

   Pénziránytű Podcast

 

 

  Itt a kulcs a tizenévesek motiválásához

  Pénziránytű Podcast

 

 

A FOGLALKOZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ LETÖLTHETŐ ANYAGOK:

Generációk és motiváció előadás prezentáció elérhető ITT

Motivációs kérdőívek és útmutatók elérhetőek itt:

Kindrusz Pál, a PPKE BTK Tanárképző tanszék tanára engedélyével közreadott mérési segédanyagok:
20 kérdéses skálakérdőív a diákok motivációjának méréséhez
Eredményértékelési segédlet a 20 kérdéses kérdőív adatainak feldolgozásához
Kozéki Béla: A motiválás dimenziói tanulmány
Szitó Imre: A külső és belső motivációs tényezők szerepe a tanulók osztálytermi értékelésében